Checklist: waar moet een sterke merknaam aan voldoen?

Ik krijg vaak de vraag waar een sterke merknaam aan moet voldoen. Een eerste indruk kun je maar 1 keer maken. Helemaal als het gaat om een online concept of wanneer je qua marketing en communicatie sterk afhankelijk bent van je website. Dan moet je een krachtige merknaam en uitstraling hebben. Zodat je meteen de juiste indruk wekt. Ruimte voor uitleg of persoonlijke toelichting is er niet en je concurrent is 1 muis click van jou verwijderd!

In deze blog een checklist met de 10 belangrijkste succescriteria voor een nieuwe merknaam.

1) Dekt de lading

Het belangrijkste is dat je merknaam de lading dekt van je product of gedachtegoed. We all benefit is een mooi voorbeeld van een naam vanuit een gedachtegoed.

2) Aantrekkingskracht

Een sterke merknaam heeft de aantrekkingskracht van een magneet. Mensen willen erbij horen, worden er blij van. Denk maar aan de aantrekkingskracht van sterke merken als Coca Cola, Apple en een voetbalclub als FC Barcelona.

3) Identificatie

Zorg dat je doelgroep zich kan identificeren met de merknaam. Denk hierbij zeker ook aan je interne organisatie die de merknaam zullen moeten gaan uitdragen.

4) Positionering

Zijn er concurrenten? Zorg dan voor een onderscheidende merknaam. Heb je geen concurrenten? Zorg dan juist voor een generieke beschrijvende naam die goed past bij je product en waarmee je het domein waar je merk in acteert kunt claimen. Zo zijn de merknamen Luxaflex, Aspirine, Chocomel en Spa Blauw productnamen voor de categorie geworden.

5) Duidelijk

Een duidelijk gekozen merknaam kun je maar op 1 manier uitleggen en laat geen ruimte voor verschillende interpretaties. Verschillende interpretaties lijkt misschien aantrekkelijk, maar leidt tot diffuse beeldvorming.

6) Simpel

Een goede merknaam hoef je niet uit te leggen. Houd de merknaam en de betekenis ervan dus simpel. Hetzelfde geldt voor spelling.

7) Goed om te onthouden en te vinden

Een sterke merknaam is makkelijk te onthouden. Eenvoudige spelling is ook belangrijk, dat zorgt ervoor dat je online goed te vinden bent als iemand je merknaam een keer gehoord heeft.

8) Lang houdbaar

De houdbaarheid van je merknaam moet passen bij je ambitieniveau en toekomstvisie. Pas dus op met trendy merknamen.

9) Online domeinnaam

De naam moet online beschikbaar zijn. In .nl of .com extensie. Alle andere extensies zijn minder makkelijk te onthouden. Ze zijn bovendien inferieur en doen direct afbreuk bij je doelgroep.

Lees ook “Waarom alternatieve domeinextensies geen alternatief zijn

10) Bescherming merknaam

Schrijf je niet alleen in bij de kvk als handelsnaam, maar registreer ook je merknaam en logo via een gespecialiseerd merkregistratie kantoor.

Hulp nodig?

Mocht je een keer willen sparren of brainstormen over een nieuwe naam, dan help ik uiteraard graag. Ik heb al veel sterke merk en bedrijfsnamen mogen bedenken in verschillende sectoren. Stuur gerust een mailtje naar hallo@bartwaterschoot.nl


Over Bart';

Over Bart

Bart Betrekt

Bart Bedenkt

Bart Blogt

Bart Bemoeit

Al meer dan 15 jaar voel ik mij als een vis in het water in mijn vakgebied. Ik adem marketing en communicatie in en uit. Van het betrekken van mensen in workshops, het bedenken van doelgerichte campagnes en pragmatische plannen, bloggen tot het gevraagd dan wel ongevraagd bemoeien tegen de dingen waar ik tegen aan loop.

Meer over Bart





Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *