Blog recruitment marketing tips

Recruitment marketing: 5 tips voor recruiters

De beste recruitment marketeer is de recruiter. In potentie althans, want zij hebben het netwerk en het contact met de kandidaten en kunnen het verhaal achter de vacature het beste vertellen. In de praktijk hebben recruiters het te druk om aandacht te besteden aan recruitment marketing. De focus ligt op alles wat komt kijken bij het vinden van de juiste kandidaat en deze succesvol te bemiddelen bij een opdrachtgever. Begrijpelijk, maar als je net wat meer aandacht besteedt aan de marketingkant, behaal je zeker meer resultaat als recruiter!

Recruitment marketing (ook wel employer branding of job marketing) bestaat uit de strategieën die een organisatie inzet gericht op het werven van kandidaten. Zoals vanuit het marketingdenken de doelgroep altijd centraal dient te staan, zo stel je vanuit recruitment marketing de kandidaat centraal. 

Tip #1 Wil je je kandidaat aanspreken, schrijf vacatures dan ALTIJD vanuit de kandidaat

Ik begin met de meest conversieverhogende tip: de inhoud van de vacature. Deze moet er voor zorgen dat de kandidaat die je zoekt reageert. Voor je een vacature opstelt maak je een analyse van de gewenste kandidaat die je zoekt en hoe je deze vacature interessant kunt maken voor hem of haar. Schrijf je vacature vanuit je droomkandidaat en speel in op zijn werkmotivatie. Richt je direct tot de kandidaat die je zoekt en formuleer een sterke reden om te reageren. Klinkt logisch, maar als je vacatures bekijkt dan zie je dat het meerendeel copy-paste vacatures zijn van functieprofielen van de opdrachtgever. En dat is niet de taal van de kandidaat.

Je vacature kun je aansprekend maken door tastbare aspecten van het werk en de sfeer van het bedrijf te benoemen:

  • Hoeveel collega’s werken op de afdeling?
  • Hoe wordt er samengewerkt?
  • Wie wordt je leidinggevende? 
  • Hebben ze een vrijdagmiddagborrel of bedrijfsuitjes? 

Voorkom generieke, weinigzeggende teksten als “voor een gerenommeerd bedrijf in de technische sector zoek ik een ambitieuze young professional die affiniteit heeft met bla bla bla.” 

Tip #2 Vergroot je zichtbaarheid op LinkedIn bij de juiste kandidaten

Als je LinkedIn inzet dan heb je natuurlijk een representatief profiel met een goede, persoonlijke foto en een duidelijke omschrijving inclusief je contactgegevens. Groot voordeel van LinkedIn is dat je hier gericht een professioneel netwerk kunt opbouwen en kandidaten via InMails rechtstreeks kunt benaderen. Vacatures licht je uit met een persoonlijke toelichting die de juiste context geeft aan je kandidaten. Deel je vacatures niet klakkeloos vanuit je company page zonder toelichting, levert je niks op behalve een paar likes van je collega’s.

Maar dan ben je er nog niet… deel niet alleen vacatures en zorg voor een interessante mix aan content met vacatures, sociale content en bijvoorbeeld interessante tips. Sociale content is persoonlijke content. Denk aan een foto van jou met een kandidaat, jij met je team, een foto of filmpje van een bedrijfsbezoek of een VrijdagmiddagVlog waarin je iedere vrijdag een tip deelt. Dit laatste is misschien wat heftig qua comfortzone. Je zult zien dat dit soort content het beter doet dan dat het eenzijdig posten van vacatures. Neveneffect is dat ook de posts van je vacatures het beter zullen doen omdat je steeds meer engagement krijgt op je posts.

Oh ja, en als je iets post begin dan aub niet met “Beste netwerk”. Houd het persoonlijk, het is geen formele brief die je schrijft.

Als je goed zichtbaar bent op LinkedIn en je krijgt relevante likes van potentiële kandidaten dan vergroot dit ook de kans dat mensen uit hun netwerk (collega’s en studiegenoten) jouw posts op LinkedIn gaan zien.

Hulp nodig bij recruitment marketing? Ik help je graag verder vanuit de kennis en ervaring die ik heb opgedaan met verschillende recruiter en uitzendbureaus. Dat kan via een 1-op-1 adviesgesprek of een (online) workshop voor een team recruiters. Meer weten? Stuur me een email 

Tip #3 Zorg dat je geen reactie mist

Als recruiter wil je contact. Dus jouw contactgegevens moeten zonder moeite gevonden kunnen worden, anders is het een drempel voor de kandidaat. En je kunt er niet vanuit gaan dat een kandidaat wel even online op onderzoek uitgaat om jouw gegevens op te sporen. Onderschat dit niet, want dit maakt het verschil tussen wel en geen reactie op een vacature. Ik heb het even op een rijtje gezet – en ja er zitten een paar no brainers bij – maar ze zijn nog niet voor iedereen even vanzelfsprekend. 

Een checklist: 

  • Contactgegevens bij al je vacatures op de website
  • Contactgegevens op de contact pagina van de website
  • Contactgegevens als email en 06 op openbaar in je LinkedIn profiel
  • Posts met vacatures op LinkedIn sluit je af met contactgegevens

Zet in je LinkedIn headline je 06 gegevens + de vacature waar je op dit moment naar zoekt.

Tip #4 Verhoog de betrokkenheid met je topkandidaten via WhatsApp

De beste kandidaten heb je als recruiter natuurlijk altijd in je broekzak zitten. Er gaat niets boven bellen, maar niet iedereen is altijd even bereikbaar. Even reageren door een appje te sturen komt soms makkelijker uit dan bellen. Met WhatsApp zie ik steeds meer mogelijkheden op het gebied van recruitment. Je kunt kandidaten laten reageren via WhatsApp op een vacature op de site, je kunt ook kandidaten zich laten inschrijven op een WhatsApp groep voor een vakgebied van een recruiter. Hier kun je leuke dingen mee doen. Als je bij een opdrachtgever geweest bent stuur je meteen een leuke video om ze enthousiast te maken. Zo hebben je topkandidaten altijd als eerste het nieuws en houd je het contact warm. Vrijdags deel je een vlog waarin je vertelt welke interessante vacatures er weer aan zitten te komen en dat ze maandag de website (of hun mail) in de gaten moeten houden. Als je dit doet is de stap naar een virtuele vrijdagmiddagborrel of een pizzasessie met Zoom of Microsoft Teams met een gezellige groep zo gemaakt.

Let wel op de gevoeligheden van WhatsApp: zorg voor relevante berichten (dus geen spam) en zorg ook dat je duidelijk aangeeft hoe er gecommuniceerd wordt in de WhatsApp groep. Reacties op een vacature wil je 1-op-1, dus geef aan dat ze op vacatures altijd via email reageren.

Kandidaten reageren vele malen beter op WhatsApp dan op een telefoontje of email.

Tip #5 Werk actief samen met marketing

Zoek de samenwerking op met marketing. Om meer bereik te krijgen op belangrijke vacatures of om medewerkers die het goed doen in de schijnwerpers te zetten. Dit zijn namelijk weer ambassadeurs naar potentiële kandidaten waar ze zich mee kunnen identificeren. Dus zoek je een monteur voor een bedrijf en heb je er een goede monteur zitten, maak hier dan slim gebruik van. Als recruiter heb je hierin een belangrijke signaalfunctie naar marketing. Marketing maakt van dit soort buitenkansjes graag een goed aritel, een video of misschien wel een Clubhouse sessie.

Ga eens om tafel zitten met je marketing collega en bespreek welke mogelijkheden er zijn die kunnen bijdragen aan jouw doelen. Kost je enkele keren tijd, het levert je meer online zichtbaarheid en meer resultaten op.

Waar neemt marketing het stokje over?

Natuurlijk blijven er nog genoeg marketing uitdagingen over die goed ingevuld moeten worden. Denk aan een slim opgezette werken bij landingspagina, ervoor zorgen dat teksten SEO proof geschreven zijn, het slim opzetten van campagnefunnels op basis van emailmarketing en online advertising waardoor jouw vacatures een boost kunnen krijgen, continu verhogen van conversies, ervoor zorgen dat er goede content geproduceerd wordt, videomarketing, inzet van socials etc. Maar laat dat maar aan de die-hard marketeers over.

Marketing zorgt ervoor dat er een infrastructuur is die een continue aanwas van leads genereert voor recruiters. Wil je een keer sparren over jouw marketingstrategie? Een eerste keer sparren is vrijblijvend en je krijgt 3 tips op maat waar je mee aan de slag kan. Stuur me een email


Over Bart';

Over Bart

Bart Betrekt

Bart Bedenkt

Bart Blogt

Bart Bemoeit

Al meer dan 15 jaar voel ik mij als een vis in het water in mijn vakgebied. Ik adem marketing en communicatie in en uit. Van het betrekken van mensen in workshops, het bedenken van doelgerichte campagnes en pragmatische plannen, bloggen tot het gevraagd dan wel ongevraagd bemoeien tegen de dingen waar ik tegen aan loop.

Meer over Bart





Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *