Wanneer was de laatste keer dat je van buiten naar binnen hebt gekeken?

Voor dit verhaal neem ik je even mee naar een mooie lente dag in 2017. Ik zat tegenover een horeca ondernemer van een bekende horecaformule in Eindhoven. Sinds eind jaren tachtig had hij zijn formule uitgebouwd naar 3 zaken in het land. Nu was hij klaar voor de volgende stap. De reden van onze afspraak.

Vanuit zijn eigen visie vertelde hij hoe hij naar de wereld keek, waarom mensen uit eten gaan en hoe hij dat had vertaald naar zijn formule. Sowieso ben ik een en al oor als een ervaren vakman zijn visie met mij deelt. Vanuit A-locaties in de stad had hij met een slimme prijsstrategie de crisis keer op keer weten te overleven. Immers mensen willen ook als er minder geld is uit eten. Ik vat het samen als operational excellence als overlevingstrategie in een markt die sneller verandert dan de kleur van de muur van de huiskamer van mijn schoonmoeder. En ja ik snap ook dat je daar niet van de ene op de andere dag zomaar van af stapt.

Operational excellence als overlevingstrategie in een markt die sneller verandert dan de kleur van de muur van de huiskamer van mijn schoonmoeder.

Met de billen bloot, wat vindt de buitenwereld daarvan?

Ondertussen had hij zichtbaar al jaren niet meer geïnvesteerd in zijn interieur en ook niet in de uitstraling naar buiten toe. En ondertussen hebben er een aantal niet kinderachtige formules hun intrede gedaan in zijn marktsegment waar je prima kunt eten voor weinig en waar het iedere avond rammetjevol zit: Vapiano, Happy Italy en nog een aantal Aziatische tenten met een IKEA strategie (lees: all you can eat). Terwijl hij vol overtuiging vertelde (waarvoor respect) over de sterke punten van zijn formule zag ik mensen voorbij lopen zonder zijn zaak een blik te gunnen. Tijd voor de confrontatie strategie.

Midden in zijn verhaal vroeg ik hem “en wat vinden alle mensen hiervan die hier langs lopen?” Om vervolgens spontaan naar buiten te lopen en een aantal passanten kort te interviewen. Toen ik terug naar binnen ging was hij toch benieuwd naar de reacties. Die waren allesbehalve mild: oubollig, onduidelijk, niet geloofwaardig, onaantrekkelijk. Een jongedame gaf aan heel misschien een keer te komen eten op de vraag zou je hier een keertje willen eten?

Durf je de vraag te stellen wat je klanten van je vinden en waarom ze wel of niet bij je kopen?

Van buiten naar binnen kijken

Op zijn verzoek werkte ik een aangekleed voorstel uit met als thema “van buiten naar binnen”. Op basis van inzichten uit onderzoek onder klanten en passanten zouden we – voortbordurend op het goede van nu – met elkaar en zijn 3 vestigingsmanagers strategische keuzes maken over de 2.0 strategie en de vernieuwde propositie.

Hoe ambities kunnen veranderen in quick wins

Twee weken na mijn voorstel werd ik gebeld. Dank voor het grondige voorstel, maar hij had er nog eens goed over nagedacht. Vrij vertaald: ik mag niet te veel aan “zijn kindje” komen. Of ik een voorstel uit kon werken dat uit ging van quick wins op het gebied van social media. Want daar viel nog genoeg te halen volgens hem. Ik heb ervoor bedankt. Ik dacht echt dat ik erdoor heen kon komen, maar met een handige move doorbreek je niet zomaar iets dat in jaren opgebouwd is. Volgende keer toch maar even mijn eigen blog teruglezen voordat ik alle registers open trek voor iemand die alleen geïnteresseerd blijkt in quick wins.

Ik geloof best in quick wins maar niet als er geen echte bereidheid is om te veranderen.

5 Signalen dat je horecaformule aan verandering toe is

In een markt die super dynamisch is en waar nieuwkomers continu oppoppen als paddestoelen uit de grond, is het zaak signalen snel op te vangen om te veranderen aan de marktwensen. Speciaal voor veranderingsgezinde horeca ondernemers 5 signalen dat je horecazaak aan verandering toe is:

1. Te weinig nieuwe klanten
Er komen meer vaste klanten dan nieuwe klanten (een gezonde verhouding is 2/3 vaste klanten vs 1/3 nieuwe klanten)

2. Te weinig afwisseling
Je hebt al meer dan 2 jaar dezelfde menukaart want “de toppers doen het zo goed bij de terugkerende klanten”.

3. Te weinig vernieuwing
Je bestelsysteem is aan vernieuwing toe. En ook je inrichting zou best een styling upgrade mogen krijgen.

4. Te weinig buzz
Niemand reageert op je Insta posts, te weinig positieve reviews en er wordt niet over je ge-influenced door de local heroes die iedere dag in een andere hotspot zitten.

5. Te weinig visie
Je weet niet waar je je in wilt onderscheiden ten opzichte van andere horeca formules

Reageren of een keertje sparren?

Dit is een waargebeurd verhaal. Uit respect voor de horeca ondernemer, heb ik het anoniem geschreven. Mocht je een keer willen sparren over je horeca formule en sta je open voor een blik van buiten naar binnen, stuur me een mail of reageer op deze blog. Ik kom graag een keer langs en ben benieuwd naar je verhaal.


Over Bart';

Over Bart

Bart Betrekt

Bart Bedenkt

Bart Blogt

Bart Bemoeit

Al meer dan 15 jaar voel ik mij als een vis in het water in mijn vakgebied. Ik adem marketing en communicatie in en uit. Van het betrekken van mensen in workshops, het bedenken van doelgerichte campagnes en pragmatische plannen, bloggen tot het gevraagd dan wel ongevraagd bemoeien tegen de dingen waar ik tegen aan loop.

Meer over Bart





Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *