Wie is je droomklant

Wie is jouw droomklant?

Als ik vraag naar iemand zijn droomklant dan krijg ik in 9 van de 10 gevallen een algemene omschrijving van de doelgroep. Maar een doelgroep zorgt niet voor focus. Sterker nog omdat je je richt op je hele doelgroep en niemand wil uitsluiten werkt het afstandelijk (voor je het weet zit je in de u-vorm te praten om die ene formele klant maar niet te beledigen). Ondertussen voelt het meerendeel van je klanten zich niet aangesproken. Hoe anders is het als je met droomklant profielen werkt. In deze blog geef ik aan hoe je in de belevingswereld van je droomklant kunt stappen.

Een droomklant – ook wel persona of buyer persona – is een fictief voorbeeld van een ideale klant die veel kenmerken representeert uit een bepaald markt- of klantsegment.

Paspoort droomklant

In de workshops die ik geef maak ik paspoorten van droomklanten. Een droomklant is een fictief voorbeeld van een ideale klant. Hij of zij heeft een naam (let op: gebruik geen echte naam van een klant), een leeftijd (specifiek, geen leeftijdscategorie!) en een woonplaats. En het paspoort krijgt altijd een pasfoto, zodat het echt aanvoelt. Je droomklant heeft een persoonlijkheid en een gezicht. Want anders blijft het toch anoniem en ongrijpbaar. Daarnaast brengen we ook interesses, specifieke insights en zijn kennis, houding en gedrag in kaart. 

Droomklant paspoort

Insights: hoe specifieker hoe beter

3 praktijkvoorbeelden:

Voor een retailorganisatie gespecialiseerd in knutsel speelgoed (Monique, 35 jaar, uit Drunen, geen crea-bea mama)

“Monique heeft 2 meisjes in de leeftijd van 4 en 6. In de opvoeding vindt ze het belangrijk dat haar kinderen niet heel de dag achter de iPad zitten, maar ook verantwoord spelen. Dat is nog niet zo makkelijk want ze is van zichzelf geen crea-bea mama en vindt het daarom fijn om knutsel speelgoed te kopen (en te vragen / krijgen) tijdens verjaardagen. Ze is online en veel op Facebook (niet op Pinterest of Instagram). Vriendinnen met kinderen hebben een grote invloed op haar.”

Voor een woningcorporatie (Anja, 49 jaar, ik ben aan de beurt!)

“Anja is een hardwerkende moeder uit Den Bosch van 49 met 2 puberende kinderen. Ook het huishouden komt volledig op haar aan aangezien ze een traditionele man heeft die in ploegendiensten in de productie werkt. Daarnaast is ze ook mantelzorger voor haar moeder. Ze is actief en betrokken in haar woonwijk en je kunt altijd bij haar terecht. Niks is voor niks, ze heeft altijd keihard moeten werken. Hierdoor heeft ze een assertief rechtvaardigheidsgevoel opgebouwd richting sociale instanties. Wij zijn er ook nog en waarom zouden anderen voorrang krijgen, “ik ben aan de beurt”

Voor een B2B organisatie gespecialiseerd in IT oplossingen voor transport (Henrie, transportbedrijf, no nonsense, niet IT minded)

“Henrie is 62 en directeur van een transportbedrijf in Cuijk van 135 man. Zijn bedrijf is zijn (tweede) familie. Terwijl zijn marges onder constante druk staan maakt hij zich zorgen dat zijn chauffeurs te lange werkdagen maken op de weg. Want afspraak is afspraak in de logistiek en files en douanes is niet de klant zijn probleem. IT zou hier een oplossing kunnen zijn, maar hij is zelf no nonsense en van de oude stempel. Liever investeert hij in mensen of in zijn wagenpark dan in IT. Zijn zoon is wel bezig om meer structuur, professionaliteit en IT in het bedrijf aan te brengen.”

Stap in de belevingswereld van je droomklant

Ervaringen van het werken met droomklanten zijn zeer positief. Je stapt echt in de wereld van je droomklant en gaat denken vanuit zijn/haar specifiek en beleving. Het is goed voor de afstemming van je toon, in je communicatie, social media en het bedenken van klantacties.

Wil jij ook meer droomklanten?

>> Wil jij je ook focussen op droomklanten? Tijdens een workshopsessie help ik mijn klanten met het bepalen van hun droomklant strategie. Samen stappen we in de belevingswereld van je droomklant en maken we een paspoort van 2-3 droomklant profielen. Hieruit volgt een strategie op welke manier je de droomklant het meest effectief kunt benaderen. Ik vertel je er graag meer over in een vrijblijvend gesprek. Mail of bel 06 8115 1974.

Verschil doelgroep en droomklant denken

Bij marketing doelstellingen wordt vaak gedacht aan bereik, naamsbekendheid en imago. Veelal kwantatieve benaderingen komen hieruit vanuit grote doelgroepen. Ik denk liever klein en kwalitatief. Als je kwalitatief marketing wil bedrijven dan heeft het zin om niet vanuit doelgroepen te werken maar vanuit een kwantitatieve droomklant benadering. Droomklanten zijn commercieel vaak interessanter, passen beter bij je organisatie én kun je – als je ze weet te activeren – inzetten als ambassadeur. Zeker als zij zelf ook weer potentiële droomklanten kennen, wat natuurlijk vaak zo is! 

Reageren

Met mijn blogs wil ik ervaringen en kennis delen. Dus heb je vragen over het werken met droomklanten, aanvullende tips of misschien een mooie case die je wil delen, reageer dan zeker!


Over Bart';

Over Bart

Bart Betrekt

Bart Bedenkt

Bart Blogt

Bart Bemoeit

Al meer dan 15 jaar voel ik mij als een vis in het water in mijn vakgebied. Ik adem marketing en communicatie in en uit. Van het betrekken van mensen in workshops, het bedenken van doelgerichte campagnes en pragmatische plannen, bloggen tot het gevraagd dan wel ongevraagd bemoeien tegen de dingen waar ik tegen aan loop.

Meer over Bart





Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *