Als je homepage je voordeur is, waarom is de bel dan verstopt?

Geregeld krijg ik de vraag wat ik van een website vind. Van de ene kant vind ik dat niet zo maar een vraag die je één-twee-drie beantwoordt. Van de andere kant neemt een gemiddelde bezoeker van je site ook niet meer tijd dan 2 minuten om je site te bekijken. En dat is al veel als iemand je site mobiel bezoekt. Die eerste indruk wordt dus in een paar online (dan wel mobiele) click momenten gemaakt. En is dus allesbepalend voor je online positionering en je afgeleide imago. En dus is het misschien verstandig om je website te bekijken vanuit de ogen van je doelgroep. Niet zelden kom je dan tot andere conclusies. 

Waar staat je telefoonnummer?

Om maar te beginnen met één van de meest elementaire vragen, waar staat je telefoonnummer? En dan doel ik niet op een button of een link naar een nette contactpagina maar gewoon in your face een telefoonnummer op de homepage zodat je direct kunt bellen. Ik maak graag de vergelijking met je deurbel. Die zet je toch ook bij je voordeur zeker? Vaak zelfs op een niet te missen plaats op ooghoogte. En toch zien we op veel websites dat de deurbel op een hele andere plek zit dan bij de voordeur.

Klant kiest kanaal en niet andersom

Ik snap best dat we als dienstverlenende organisatie contact dat loopt via de website graag willen sluizen via de digitale routing. Lekker efficiënt en gestructureerd voor de afhandeling. En dus bieden we graag een linkje naar een contactformulier aan via de centrale digitale navigatieroute. Soms staat er zelfs bij dat je direct teruggebeld wordt (al vraag ik me altijd af wie hier gebruik van maakt, ik in ieder geval niet). Dan zie ik veel liever dat we de klant lekker zelf laten bepalen welk kanaal op dat moment het beste bij hem past. Wil hij bellen, dan laten we hem toch niet zoeken naar een telefoonnummer. En als hij wil appen, dan bieden we toch gewoon WhatsApp aan als kanaal. Laten we het voor de klant vooral lekker makkelijk houden. Zo ingewikkeld hoeft dat niet te zijn met de huidige communicatietechnieken. Toch?

Model: Online branding 2.0

online-positionering-2-0

Voor het beoordelen van websites heb ik dit model ontwikkeld. Het is een praktisch en eenvoudig model dat is geïnspireerd op hoe een bezoeker naar je website kijkt en gaat in op de volgende 5 aandachtsgebieden:

  1. Online gaat over hoe makkelijk (logisch) bepaalde informatie te vinden is voor de bezoeker. Nog steeds zijn er websites met menu’s die ingericht zijn vanuit de structuur en informatie van de organisatie in plaats van vanuit de bezoeker. Dit terwijl als een bezoeker binnen 2 minuten niet vindt wat hij zoekt, dan is de kans groot dat hij nooit meer terug komt.
  2. Ervaringen delen gaat over verhalen en ervaringen over je producten of dienstverlening. Bij voorkeur van verschillende soorten klanten. Je bezoeker wil geen “wij van WC eend verhaal” meer, maar echte verhalen van mensen zoals zij.
  3. Mobiel gaat over hoe je website mobiel overkomt qua lay out, leesbaarheid en functionaliteit. Schaalt alles of zit ik naar een verkleinde website te kijken op een mobiel, want dan pak ik mijn vergrootglas er even bij.
  4. Contact en convenience gaat over hoe gemakkelijk en laagdrempelig je het je bezoeker maakt om contact op te nemen of bijvoorbeeld een afspraak te maken of een bestelling te doen.
  5. Beleving gaat over het gebruik van video en beeld om de beleving rondom je bedrijf, je producten, je diensten en je medewerkers te versterken. Filmpjes zijn heel populair, maar ik zie nog steeds veel homepages zonder filmpjes.  
Vraag het aan je doelgroep

Wil je echt weten hoe je doelgroep naar je website kijkt? Vraag het dan eens aan je doelgroep. Nodig ze bij je uit. Laat ze kijken naar je website (liefst mobiel). En laat ze na twee minuten hun eerste reacties geven. Zeker weten dat er  concrete verbeterpunten uit komen waar je direct mee aan de slag kunt. Zoek je nog iemand die zo een online “pitstop” sessie vanuit een constructieve setting en energiek voor je kan begeleiden? Dan help ik daar graag bij! Ik vertel je er graag meer over in een vrijblijvend gesprek. Mail of bel 06 8115 1974.

 

Reageren

Met mijn blogs wil ik ervaringen en kennis delen. Dus heb je vragen over je homepage, aanvullende tips of iets anders dat je wil delen, reageer dan zeker!


Over Bart';

Over Bart

Bart Betrekt

Bart Bedenkt

Bart Blogt

Bart Bemoeit

Al meer dan 15 jaar voel ik mij als een vis in het water in mijn vakgebied. Ik adem marketing en communicatie in en uit. Van het betrekken van mensen in workshops, het bedenken van doelgerichte campagnes en pragmatische plannen, bloggen tot het gevraagd dan wel ongevraagd bemoeien tegen de dingen waar ik tegen aan loop.

Meer over Bart





Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *