Workshop positionering vanuit je archetype

Kun jij in 2 zinnen met trots vertellen wat jouw organisatie voor haar klanten betekent? De meeste organisaties komen nog steeds niet verder dan een weinigzeggende mission statement of een opsomming van voor de hand liggende kernwaarden. Daarom geef ik workshops op basis van het inspirerende archetypemodel.

Het archetypemodel gebruik ik als springplank om te komen tot een betekenisvolle en echt onderscheidende positionering die niet te kopiëren is door je concurrent.

Met je kernteam aan de slag met je positionering

Tijdens één of meer interactieve, constructieve sessie(s) van 4 uur ga je met een team van kernleden uit je organisatie aan de slag met je positionering. Het team stel je samen op basis van het gewenste DNA van je bedrijf die bij voorkeur verschillende lagen van de organisatie vertegenwoordigen. Vaak zijn dit loyale ambassadeurs.  

Opzet van de workshopsessie

>> Doelen en randvoorwaarden
>> DNA en kernwaarden
>> Bepaling huidige en gewenste archetype
>> Toetsen aan de markt

>> Uitwerking naar propositie

Wat levert het op?

Output van de workshop is een betekenisvolle positionering geïnspireerd op 1 archetype waarin je gewenste identiteit het sterkst tot uiting komt. Een positionering die als een magneet werkt naar je klanten, je medewerkers en nieuwe medewerkers en die future proof is. De gekozen positionering is uitgewerkt als corporate story op 1 A-4tje.

Het archetypemodel is een uitstekende manier om het DNA van een organisatie te ontrafelen en in te zetten als magneet naar je verschillende doelgroepen.

Tarief

Tarief voor deze workshop is € 2.000 - € 3.500. Dit is afhankelijk van het aantal workshopsessies dat nodig is en de specifieke wensen die er zijn. Na een vrijblijvend intakegesprek ontvang je een offerte op maat.

 

Case: JDI ontdekkers in smart web applicaties

Toen ik met JDI in gesprek kwam was er een behoefte om JDI scherper te positioneren. Van het brede "JDI internet professionals" naar een duidelijke focus op toegevoegde waarde. Tijdens twee strategische sessies met een kerngroep hebben we vanuit de business speerpunten bepaald welke positionering het beste past bij het DNA van JDI en de manier waarop we dit met de belangrijkste marktsegmenten konden laten aansluiten. Waar de markt vooral bestaat uit “ontwikkelaars” (creators) hebben we heel bewust gekozen voor de "ontdekker" als archetype. Immers; het begint met het ontdekken van een kans in de business case en vandaar uit de vertaalslag maken hoe je het proces van de klant kunt automatiseren naar een slimme en gebruiksvriendelijke web applicatie. Deze manier van ontdekken is key in het DNA van JDI. De positionering is nader uitgewerkt in de 5 O ’s: JDI Ontdekt | JDI Onderzoekt | JDI Organiseert | JDI Ontwikkelt | JDI Optimaliseert. In de website komt het archetype van de ontdekker zowel in tekst als beeld sterk terug.

Meer weten over deze case ? Ik vertel er graag meer over.

  

Gerelateerde blogs

Welk archetype past het best bij jouw bedrijf?
Van obligate missie naar betekenisvolle positionering

Referenties

  • Giorgio Verweij, Sales en Marketing Manager Control Union:
    "Tijdens 2 workshops hebben wij met ons team onze content strategie en bijbehorende planning uitgepluisd, targetpoints bijgevoegd en opnieuw in een volledig nieuw jasje gestoken. Door de uitgesproken mening van Bart, wist hij ons te activeren en te inspireren."
  • Marco Quanjer, CEO, Abeltalent:
    "Wat begon als een content vraagstuk mondde uit in een fantastische strategische sessie. Met rust, kennis en kunde vanuit Bart hebben we iets heel moois neergezet!"
  • Suania Cereceda Fial, Digital Marketing, Convious:
    "We were in need of a content specialist to help us align our strategy between our marketing and sales teams, and Bart was there to help us. Throughout 2 great and interactive workshops, Bart helped us tackle our problem and gave us great tools to move forward. He provided an insightful report that was used as a base for different marketing projects."
  • Sebastiaan Cové, Marketing Manager Time to Hire:
  • Niki Ritmeijer, bestuur LAKS:
  • Richard Brugel, Partner bij Strik Creemers & Partners:
  • Jarno Eggink, directeur JDI:
    "

    Vanuit een katalyserende rol, iedereen en ieder idee in zijn waarde latende heeft Bart ons onze scherp gestelde propositie bezorgd. Met behulp van heldere realistische stappen, tomeloze energie, humor en creativiteit waren de strategische sessies iets om naar uit te kijken. 

    "
  • Cas de Haan, directeur Caspar de Haan:
    "

    Bart is bij ons in een lopende trein van marketing activiteiten ingestapt en heeft  het team (mijzelf, vormgever, copywriter en fotograaf) met de juiste communicatieve skills en kennis van zaken op het goede spoor gekregen. Hij bewaakt de grote lijnen, zegt met goed argumenten waar het op staat en komt met oplossingen, ideeën of alternatieven.

    "
  • Wanda Marcon, co-owner Beebielove:
    "

    Bart is een bevlogen marketeer en moderator die snel tot de kern komt. Tijdens de workshop kan hij iedereen enthousiasmeren ongeacht functie en opleiding wat resulteert in een interactief en dynamische groepsproces. Met een stukje fun, zijn vakkennis en professionaliteit kijken we terug op een zeer geslaagde sessie.

    "
  • Jessie Bekkers-van Rooij, directeur bestuurder Woonstichting SSW:
    "

    Als ik een project heb waar anders naar gekeken moet worden dan betrek ik daar graag Bart bij. Korte lijnen, fijn om mee te sparren en komt altijd met nieuwe inzichten.

    "

Verder Praten?

    Naam

    Telefoon

    Bericht