Kun jij in 2 zinnen met trots vertellen wat jouw organisatie voor haar klanten betekent? De meeste organisaties komen nog steeds niet verder dan een weinigzeggende mission statement of een opsomming van voor de hand liggende kernwaarden. Daarom geef ik workshops op basis van het inspirerende archetypemodel.
Het archetypemodel gebruik ik als springplank om te komen tot een betekenisvolle en echt onderscheidende positionering die niet te kopiëren is door je concurrent.
Met je kernteam aan de slag met je positionering
Tijdens één of meer interactieve, constructieve sessie(s) van 4 uur ga je met een team van kernleden uit je organisatie aan de slag met je positionering. Het team stel je samen op basis van het gewenste DNA van je bedrijf die bij voorkeur verschillende lagen van de organisatie vertegenwoordigen. Vaak zijn dit loyale ambassadeurs.
Opzet van de workshopsessie
>> Doelen en randvoorwaarden
>> DNA en kernwaarden
>> Bepaling huidige en gewenste archetype
>> Toetsen aan de markt
>> Uitwerking naar propositie
Wat levert het op?
Output van de workshop is een betekenisvolle positionering geïnspireerd op 1 archetype waarin je gewenste identiteit het sterkst tot uiting komt. Een positionering die als een magneet werkt naar je klanten, je medewerkers en nieuwe medewerkers en die future proof is. De gekozen positionering is uitgewerkt als corporate story op 1 A-4tje.
Het archetypemodel is een uitstekende manier om het DNA van een organisatie te ontrafelen en in te zetten als magneet naar je verschillende doelgroepen.
Tarief
Tarief voor deze workshop is € 2.000 - € 3.500. Dit is afhankelijk van het aantal workshopsessies dat nodig is en de specifieke wensen die er zijn. Na een vrijblijvend intakegesprek ontvang je een offerte op maat.
Case: JDI ontdekkers in smart web applicaties
Toen ik met JDI in gesprek kwam was er een behoefte om JDI scherper te positioneren. Van het brede "JDI internet professionals" naar een duidelijke focus op toegevoegde waarde. Tijdens twee strategische sessies met een kerngroep hebben we vanuit de business speerpunten bepaald welke positionering het beste past bij het DNA van JDI en de manier waarop we dit met de belangrijkste marktsegmenten konden laten aansluiten. Waar de markt vooral bestaat uit “ontwikkelaars” (creators) hebben we heel bewust gekozen voor de "ontdekker" als archetype. Immers; het begint met het ontdekken van een kans in de business case en vandaar uit de vertaalslag maken hoe je het proces van de klant kunt automatiseren naar een slimme en gebruiksvriendelijke web applicatie. Deze manier van ontdekken is key in het DNA van JDI. De positionering is nader uitgewerkt in de 5 O ’s: JDI Ontdekt | JDI Onderzoekt | JDI Organiseert | JDI Ontwikkelt | JDI Optimaliseert. In de website komt het archetype van de ontdekker zowel in tekst als beeld sterk terug.
Meer weten over deze case ? Ik vertel er graag meer over.
Gerelateerde blogs
Welk archetype past het best bij jouw bedrijf?
Van obligate missie naar betekenisvolle positionering