Hoe je in 7 stappen klanten inzet voor influencermarketing

Heb je tevreden klanten? Mooi! En lijken deze klanten op klanten waar je naar op zoek bent? Dan heb je alles in huis om morgen te starten met succesvolle influencermarketing! Wie die influencers zijn? Niet Enzo Knol of Famke Louise, maar je eigen klanten! In deze blog leg ik in 7 stappen uit hoe je van jouw klanten influencers kunt maken voor jouw bedrijf.

Influencermarketing is een vorm van marketing waarbij je als merk of bedrijf zichtbaar wordt in het online netwerk van een influencer (bekende vlogger of BN’er) met een groot bereik op populaire social media kanalen als YouTube, Instagram, Tik Tok.

Stap #1 Analyse van je klanten

Analyseer of je huidige klanten en de potentiële klanten waar je je op richt vergelijkbaar zijn. Een potentiële klant moet zich goed kunnen herkennen zowel qua bedrijfskenmerken als bedrijfsomvang en sector, maar bijvoorbeeld ook in aspecten als uitdagingen, ambities en DMU. Een klein familiebedrijf is iets heel anders dan een grote corporate. 

In de workshops die ik geef over Droomklant strategie gaan we dieper hierop in en maken we paspoorten van Droomklanten.

Stap #2 Stippel een contentstrategie uit

Er bestaat geen betere content dan content van je klanten. Als je op deze basis aan de slag wilt en je wilt dat de content ook als een magneet nieuwe klanten aantrekt, denk dan goed na over een goed dekkende contentstrategie. Werk je in verschillende branches? Zorg dan dat je in de belangrijkste branches klanten selecteert voor je content. Daarnaast bepaal je de doelen en de succesvoorwaarden.

Een belangrijk onderdeel van je contentstrategie is het hanteren van een content format met daarin goede interviewvragen. Bedenk ook hoe je je klant in beeld wilt brengen qua fotografie of video.

Stap #3 Maak een top 10 lijstje

Vanuit je contentstrategie maak je een lijstje met top 10 klanten die je kunt gaan benaderen. Zij voldoen aan de succesvoorwaarden die je in je contentstrategie hebt gedefinieerd. 

Waar bij influencers als eerste gekeken wordt naar hoeveel volgers ze hebben, kun je dit ook meenemen hoe je kijkt naar je klanten. Hoeveel connecties hebben ze op LinkedIn (of Instagram) en hoe actief zijn ze?  

Stap #4 Schrijf een verhaal met inhoud

Niemand heeft er iets aan als je klant gequote wordt met een oppervlakkig aftreksel als “wij werken al jaren naar volle tevredenheid samen met bedrijf X”. Daarom is het belangrijk dat je op een inhoudelijke manier het artikel insteekt. Ook SEO technisch profiteer je daarvan.

Denk aan onderwerpen als:

  • Hoe zijn ze tot deze keuze gekomen?
  • Waarom is dit zo belangrijk voor hun bedrijf?
  • Waarom past dit zo goed bij hun bedrijf / situatie?
  • Welke uitdagingen en drempels waren er en hoe zijn deze weggenomen? 
  • Hoe is de samenwerking verlopen?
  • Wat vinden ze nog meer belangrijk?
  • Hoe kijken ze naar de toekomst? 

Het is goed om niet alleen maar positieve aspecten te noemen maar ook verbeterpunten of tips vanuit de klant. Nobody is perfect, dit komt de geloofwaardigheid van het artikel alleen maar ten goede.

Stap #5 Premium content: zet in op kwaliteit 

Bespaar zeker niet op fotografie of video. Goede fotografie of video is juist een bepalende succesfactor die er voor zorgt dat je content beter opvalt en gedeeld wordt. Dus schakel zeker een goede fotograaf of videograaf in als je dit kwalitatief wilt doen.

Goede fotografie of video is een marketing cadeautje voor je klant, waarmee hij ook imago technisch kan scoren als hij het deelt. Zeker niet op besparen!

Stap #6 En actie!

Benader je klanten door ze te vragen of ze tevreden zijn en of ze vanuit hun ervaring willen meewerken aan een mooi verhaal. Steek het in vanuit relatie management. Dat je de relatie erg waardeert en dat je er echt een positief verhaal van wilt maken waar zijn eigen bedrijf ook mooi in naar voren komt.

Als je je content deelt op LinkedIn of Instagram zorg dan dat je je klant ook tagt (mentiont). Op deze manier ziet je klant de content ook direct en maak je het makkelijker om te delen. 

>>Hulp nodig? Vanuit mijn ervaring op het gebied van ambassadeur marketing en content strategie help ik jouw bedrijf graag verder. En heb je handjes nodig bij de uitvoering van de eerste success cases, dan kun je ook zeker bij me terecht! 

Stap #7 Niet vergeten: activeer je klanten als influencers

Stop niet nadat je je artikel hebt gepost op je site en gedeeld hebt op je socials. Zorg dat je ook je klanten als “influencers” activeert. A: omdat het geloofwaardiger is en B: omdat in hun netwerk vaak ook vergelijkbare contacten zitten die interessant zijn als potentiële klant. 

Wil je dat je klanten de content delen? Zorg dan dat er een mooie quote in staat waar hun bedrijf ook sterk in uit komt en zorg voor mooie fotografie of video content. 

Reageren

Met mijn blogs wil ik ervaringen en kennis delen. Dus heb je aanvullende tips die je wil delen of misschien een succesvolle case over hoe jouw organisatie omgaat met ambassadeur marketing, reageer dan zeker!


Over Bart';

Over Bart

Bart Betrekt

Bart Bedenkt

Bart Blogt

Bart Bemoeit

Al meer dan 15 jaar voel ik mij als een vis in het water in mijn vakgebied. Ik adem marketing en communicatie in en uit. Van het betrekken van mensen in workshops, het bedenken van doelgerichte campagnes en pragmatische plannen, bloggen tot het gevraagd dan wel ongevraagd bemoeien tegen de dingen waar ik tegen aan loop.

Meer over Bart





Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *