corona,digitale tranformatie,Online performance,

Corona aanjager digitale transformatie: uitdagingen en kansen

Corona is een zware beproeving voor veel organisaties door alle beperkingen die het met zich mee brengt. Tegelijkertijd legt Corona ook digitale uitdagingen en kansen bloot voor je organisatie. Want waar je voorheen als CEO of Marketing Manager echt je best moest doen om digitale vernieuwing aan te jagen, is er nu ineens de urgentie en heeft intern iedereen je aandacht als je begint over digitalisering. 

“Zoals de vulkaanuitbarsting onder de gletsjer Eyjafjallajökull in 2010 bij KLM accuut leidde tot een grootscheepse opzet van de social care afdeling van KLM, zo leidt Corona in 2020 bij veel bedrijven tot een versnelde digitale transformatie.”

Digitale transformatie

Urgentie is een grote, onderschatte stimulans van innovatie. Corona heeft veel impact op het bedrijfsleven en heeft er tegelijkertijd voor gezorgd dat de digitale transformatie bij veel organisaties in een directe stroomversnelling terecht is gekomen. Thuis werken is de norm. Events worden webinars of gaan naar livestreams. In plaats van een klantbezoek schieten we een Google Hangout Meeting in of via Microsoft Teams. 

Ook op strategisch niveau zijn organisaties in de innovatiestand gezet. Het versnellen van digitale bedrijfsprocessen, onderzoeken van online verdienmodellen, de digitalisering van producten of diensten zijn met stip gestegen op de agenda.

 Analyseer welke stappen in de klantreis je kunt digitaliseren en welke impact dit heeft op de klantbeleving.

Blijf zichtbaar

Ook tijdens Corona is het belangrijk om zichtbaar te blijven. Dus stop niet met communiceren, maar zorg dat je zichtbaar blijft en blijf communiceren vanuit wat je te bieden hebt. Ook als je klanten op dit moment niet bij je kopen is dat geen reden om van de radar te verdwijnen. Op het moment dat Corona voorbij is wil je namelijk weer top of mind zijn.

SEO: hogere zoekvolumes

Het digitale gedrag van mensen thuis schiet omhoog. Mensen hebben tijd om zich te oriënteren en foodblogs en supermarkten, maar bijvoorbeeld ook bouwmarkten, zien hun bezoekersaantallen pieken. Dit geldt niet alleen voor consumentensites want ook B2B wordt meer tijd besteed online. Goede tijd dus om je SEO te optimaliseren zodat je optimaal inspeelt vanuit je producten of diensten op het zoekgedrag van je (potentiële) klant. Zet je Google Ads in? Check dan ook even of je niet veel meer (of minder) betaalt voor dat ene zoekwoord waar nu juist veel meer of veel minder volume op zit.

Gebruik deze periode om je online marketing performance te optimaliseren, zodat je na Corona top of mind bent. 

Pas op voor de gevoeligheid van social

Mensen zitten thuis dus ook op social zien we meer gebruik. Maar pas op, de toon ligt gevoelig. Ga geen grappen met Corona maken en foto’s van medewerkers die zich niet aan de Corona normen houden zijn al helemaal taboe in deze tijd.

Een voorbeeld op social media dat op veel sympathie kon rekenen: Burger King die met een knipoog de Mac Donald’s aanraadt nu de fastfood sector het zwaar heeft. De post op het Instagram account van @BurgerKingUK ging binnen no time viral.

We zijn minder video schuw

Ook video zien we steeds meer terug. Misschien wel omdat we minder video schuw zijn van al die online meetings en webinars. Een email bericht of presentatie is ook maar saai en statisch.

Tot slot nog een tip voor CEO’s: wil je als CEO op een persoonlijke manier zichtbaar blijven in de organisatie nu iedereen op afstand werkt? Overweeg om iedere week of iedere twee weken een interne update via de vlog te sturen. Wil je hier echt een format van maken? Loop dan eens binnen bij een handige marketing collega, die weet hier vast raad mee! 

Reageren

Met mijn blogs wil ik ervaringen en kennis delen. Dus heb je aanvullende tips die je wil delen of misschien een succesvolle case over hoe jouw organisatie omgaat met de digitale uitdagingen tijdens Corona, reageer dan zeker!

Over Bart';

Over Bart

Bart Betrekt

Bart Bedenkt

Bart Blogt

Bart Bemoeit

Al meer dan 15 jaar voel ik mij als een vis in het water in mijn vakgebied. Ik adem marketing en communicatie in en uit. Van het betrekken van mensen in workshops, het bedenken van doelgerichte campagnes en pragmatische plannen, bloggen tot het gevraagd dan wel ongevraagd bemoeien tegen de dingen waar ik tegen aan loop.

Meer over Bart

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *