Betrek eens een Millennial bij een strategiesessie

Doe eens gek, betrek een Millennial bij een strategiesessie

In de strategiesessies die ik begeleid werk ik vaak met ervaren medewerkers die al een aantal jaren werken bij hun werkgever. Twee keer heb ik met jongeren een sessie begeleid en dat is totaal anders. Hun houding vind ik een verademing. Zo mocht ik een social media workshop begeleiden over de sociale media strategie voor een sportorganisatie die werkt met vrijwilligers. Het social media team bestond uit een student journalistiek en jonge content makers vol bruisende en creatieve ideeën over social media. Aan mij de dankbare taak om de ideeën te kanaliseren. 

Waar ik normaal mijn energie richt op het stretchen en uitdagen van de groep – moest ik hier juist af en toe een beetje afremmen of concretiseren. 

Imago Millennials

Millennials (geboren na 1980) is een term voor een generatie die opgroeit in het digitale tijdperk met computers, internet en smart phones. Deze zogenaamde “digital natives” zijn als early adopters veel vatbaarder voor alternatieven en kampen veel minder met de ballast van aangeleerd gedrag gebaseerd uit het verleden.  

Iedereen heeft wel een mening dan wel een vooroordeel over Millenials. Een paar vooroordelen over Millennials:

  • Ze zijn liever vrij dan dat ze zich committeren
  • Gericht op (zelf)ontplooiing in plaats van op bezit, status of financieel gewin
  • Ze zijn vluchtig en kunnen daardoor snel afgeleid zijn
  • Ze hebben overal toegang toe en denken dat ze de wereld aan kunnen;
  • En mijn favoriet: Ze baseren hun zelfbeeld op het aantal likes op hun Instagram profiel.

“Voor Millennials is succes vaak dichtbij en grijpbaar. Iedere Millennial kent wel een succesvolle Instagram blogger of YouTuber.”

Waarom ik wel graag samenwerk met Millennials

  • Ze hebben hun geheel eigen, authentieke overtuigingen en meningen en zijn niet bang om deze in een groep te ventileren
  • Ze zijn niet statusgevoelig en dus niet bang om met je in discussie te gaan (dit was bij mij 12 jaar geleden echt anders, dan moest je toch echt eerst je strepen hebben verdiend)
  • De wereld ligt aan hun voeten en ze willen op hun manier hun footprint achter laten en van betekenis zijn (verwaarloos ze dus niet!)
  • Vrij van geest en goed in omdenken, ik zeg goede eigenschappen om te disrupten!
  • Hoog Pipi Langkous “ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan” gehalte: jongeren zijn digital native en weten hun weg goed te vinden als het gaat om vernieuwende dingen. En als ze het niet kunnen zoeken ze het wel uit op het internet.

“Groot, groter, grootst: de Millennial wil graag de wereld verbeteren. Maar ondertussen kan de Millennial het low hanging fruit nog wel eens vergeten”

In dit filmpje legt Simon Sinek haarfijn uit wat zijn visie is op werken met Millennials. Nog niet gezien? Vooral het begin is zeker de moeite waard!

Doe eens gek, betrek een Millennial bij je volgende strategiesessie

Millennials zijn qua houding en denken een verademing voor je team. Ze hebben het imago dat ze snel afgeleid zijn, dat ze verdomd eigenwijs kunnen zijn en kunnen daardoor soms best lastig te managen zijn. Maar ze kunnen je echt verder brengen. Zeker als je vernieuwing in je strategie kunt gebruiken. Heb je dus een heisessie of wil je een workshop organiseren, ga dan niet met het vaste grijze management team zitten, maar durf eens 1 of 2 Millennials uit te nodigen!

“Eigenlijk zou iedere MT meeting standaard moeten eindigen met de Millennial vraag: en wat zou jij veranderen aan ons bedrijf?”


Over Bart';

Over Bart

Bart Betrekt

Bart Bedenkt

Bart Blogt

Bart Bemoeit

Al meer dan 15 jaar voel ik mij als een vis in het water in mijn vakgebied. Ik adem marketing en communicatie in en uit. Van het betrekken van mensen in workshops, het bedenken van doelgerichte campagnes en pragmatische plannen, bloggen tot het gevraagd dan wel ongevraagd bemoeien tegen de dingen waar ik tegen aan loop.

Meer over Bart





Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *