Fun element als USP van je workshop

“Ik durf te beweren dat het resultaat van een workshop beter is als er tijdens de workshop gelachen wordt.”

Een workshop gaat om inhoud en inspiratie. In mijn geval over marketing of meer specifiek over positionering, content strategie, customer journey of klantbeleving. Maar bij een workshop komt veel meer kijken dan alleen inhoudelijke deskundigheid. Een workshop gaat ook heel erg om het stimuleren van groepsdynamiek, het modereren van on-topic discussies en zorgen dat iedereen met de juiste energie deelneemt in een sfeer van openheid en vertrouwen. En fun. Want een workshop mag ook leuk zijn. 

Wat denk jij? Draagt fun met elkaar bij aan een beter resultaat van de workshop? Of is het alleen mijn gevoel? En is het fun element juist in deze tijd belangrijker of overschat ik het? Benieuwd hoe jij dit ziet. Plaats gerust een reactie op mijn blog.

Fun element

Fun heeft een functie. Vaak is het zo dat deelnemers in het begin van een workshop nog moeten ontdooien. Ze weten nog niet wat er gaat gebeuren en wat er van ze verwacht wordt en kunnen dan licht gespannen zijn en een afwachtende rol innemen. Voor mij zijn humor en interactie daarin belangrijk wapens om deelnemers uit de groep te laten ontdooien. Lachen breekt niet alleen de spanning. De afleiding brengt je op andere invalshoeken en zo kom je vaak ook tot andere inzichten.

“Een keer goed lachen geeft 100 keer meer energie dan een energy bar.”

Wetenschappelijk perspectief: lachen als sociaal fenomeen

Neurowetenschapper Robert Provine onderzocht in 10 jaar 1200 lachepisodes voor zijn boek “Laughter a scientific investigation” om antwoord te geven wanneer we precies lachen. 80% was vrolijkheid in sociaal contact in uitspraken als “Hoe gaat het met je, haha” en “ik snap wat je bedoelt”. In groepen zorgt samen lachen voor onderlinge verbinding. Door met elkaar te lachen, willen we duidelijk maken dat we bij elkaar horen.

Corona effect?

De laatste tijd merk ik dat het fun element een belangrijker facet is geworden. En ja daar ben ik blij mee want daar ga ik goed op. Het heeft ongetwijfeld ook met Corona te maken en het feit dat we elkaar nu zo weinig zien en zo weinig met elkaar kunnen delen. Zo is een workshop een verkapt teamuitje.

“De workshops die ik geef zijn niet alleen fun proof maar ook Corona proof met vooraf een Corona sneltest voor alle deelnemers.”

Inhoud en fun gaan uitstekend hand in hand

Natuurlijk staat de inhoud en de slag die je als groep wil maken centraal tijdens een workshop. Maar wie zegt dat dit niet hand in hand in kan gaan? Sterker nog ik merk dat het groepsproces beter is – en het resultaat daardoor groter – als er gelachen wordt. Dus wat mij betreft gaan inhoud en fun uitstekend hand in hand.

>> Ben je op zoek naar een inspirerende marketing workshop waar inhoud en fun hand in hand gaan? Dan help ik je graag. Bekijk hier de verschillende workshops die ik aanbied. 

 


Over Bart';

Over Bart

Bart Betrekt

Bart Bedenkt

Bart Blogt

Bart Bemoeit

Al meer dan 15 jaar voel ik mij als een vis in het water in mijn vakgebied. Ik adem marketing en communicatie in en uit. Van het betrekken van mensen in workshops, het bedenken van doelgerichte campagnes en pragmatische plannen, bloggen tot het gevraagd dan wel ongevraagd bemoeien tegen de dingen waar ik tegen aan loop.

Meer over Bart





Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *