SLOW thinking maakt je strategie beter

Voor mijn klanten werk ik veel strategieën en plannen uit. Allemaal marketing en organisatie gerelateerd. Omdat hier altijd een deadline op zit heb je de neiging om snel te willen gaan. Zeker als je ook nog eens ongeduldig van aard bent zoals ik. Snelheid komt de kwaliteit van een strategie niet ten goede, een strategie moet rijpen om beter te worden.

In deze blog beschrijf ik mijn eigen SLOW methodiek met 4 stappen die mij ontzettend helpen om mijn strategie beter te maken.

Structureer inzichten

Elke strategie begint met een grondig begrip van de situatie. Door zorgvuldig de tijd te nemen om alle beschikbare informatie te verzamelen en deze vervolgens systematisch te structureren, creëer je een solide fundament voor strategische overwegingen. Dit proces van structurering helpt om patronen te zien, verbanden te leggen en de ware aard van de uitdagingen en kansen te begrijpen. Vaak gebruik ik een framework of een model om structuur te brengen in inzichten.

Door structuur te brengen via een MIndmap krijg je patronen en verbanden in beeld.

Luister naar stakeholders

Luisteren naar verschillende stakeholders is het meest belangrijk om tot een relevante strategie te komen. Door in gesprek te gaan met verschillende stakeholders ontwikkel je een 360 graden perspectief op de case. En denk hierbij nu niet alleen aan de usual suspects (lees: bestuurskamer). Neem zeker ook eens tijd om de receptioniste te spreken. En bel eens 1 of 2 klanten.

Denk goed na of je een sessie met een groep wilt organiseren of juist verschillende perspectieven in de diepte wilt verkrijgen. Bij dit laatste kun je namelijk beter geïsoleerd vanuit 1-op-1 gesprekken te werk gaan.

Overweeg alle opties

Breng strategische richtingen en overwegingen in kaart. Vervolgens gaat het niet alleen om het evalueren van de voor de hand liggende keuzes, maar ook om het verkennen van de minder voor de hand liggende opties. Ik stel mezelf vragen zoals: “Wat als we het compleet anders doen?” en “Hoe zouden we dit aanpakken als we vanaf nul zouden beginnen?” Deze openheid voor onorthodoxe benaderingen kan leiden tot inzichten die echt onderscheidend zijn.

Werk ieder scenario uit en analyseer de potentiële impact die je ermee maakt. Analyseer niet alleen vanuit financiële prestaties, maar ook de lange termijn impact op organisatie niveau.

Werkbaarheid

Je strategie is zo goed als de executie. Een strategie kan op papier briljant en inspirerend zijn, maar als deze niet werkbaar is in de praktijk, dan is het niets meer dan een intellectuele oefening die in de la belandt. Veel plannen sneuvelen omdat er niet goed nagedacht is over hoe je de strategie naar executie vertaalt. Ontwikkel een operationeel plan waarin je vanuit de concrete doelstellingen en KPI’s uiteenzet hoe je middelen en geld inzet en hoe je competenties en capaciteit van mensen het beste kunt benutten. Onderschat draagvlak vanuit de organisatie niet. Immers culture eats strategy for breakfast.

Zorg ook dat je wendbaar bent in je strategie zodat je bij kunt sturen als de marktdynamiek of organisatie daarom vraagt en dat je kunt opschalen bij succes zodat je de impact kunt vergroten.

Over Thinking Slow

In zijn boek “Thinking, Fast and Slow” beschrijft Daniel Kahneman dat Thinking Fast erop gericht is dat we het overgrote deel van onze dagelijkse beslissingen onbewust en op routine maken. Thinking Slow helpt bij het maken van bewuste en doordachte beslissingen.

SLOW down

Als ik bijna klaar ben met een strategie, probeer ik altijd even een (denk)stap terug te zetten. SLOW down. Heb ik alle stappen doorlopen en overal voldoende tijd voor genomen? De SLOW methodiek is een zelfbedacht acroniem dat staat voor Structureer inzichten, Luister naar stakeholders, Overweeg alle opties en de Werkbaarheid te verifiëren.

Reageren

Met mijn blogs wil ik ervaringen en kennis delen. Reageer gerust of stel een vraag via de comments. Heb je iets aan deze blog gehad, laat dan even een like achter.


Over Bart';

Over Bart

Bart Betrekt

Bart Bedenkt

Bart Blogt

Bart Bemoeit

Al meer dan 15 jaar voel ik mij als een vis in het water in mijn vakgebied. Ik adem marketing en communicatie in en uit. Van het betrekken van mensen in workshops, het bedenken van doelgerichte campagnes en pragmatische plannen, bloggen tot het gevraagd dan wel ongevraagd bemoeien tegen de dingen waar ik tegen aan loop.

Meer over Bart





Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *