Bloggen: 10 vragen en antwoorden

Iedereen blogt, lijkt wel. Maar wat kan bloggen voor de vindbaarheid van de website van je bedrijf betekenen? Om de vindbaarheid van je website te verhogen kan een blog een sterk online marketing instrument zijn. Daarom geef ik aan de hand van 10 vragen in vogelvlucht antwoord op wat een blog voor je website kan betekenen en hoe je een blog voor je website kunt opzetten.

1. Wat is een blog?

Het woord blog komt van het woord web-log. Dat refereert naar een online dagboek. Oorspronkelijk waren de eerste bloggers mensen die een logboek van dingen die ze deden online bij hielden.

Zakelijk wordt een blog geschreven om informatie cq kennis te delen.

2. Waarom een blog?

Commercieel gezien wordt een blog geschreven met de volgende doelen:

  • Meer relevante content betekent meer bezoekers naar je website
  • Door kennis van zaken te etaleren word je gezien als autoriteit. Hierdoor wordt ook je andere (commerciele) informatie geloofwaardiger en dus versterkt het je online positionering.

Deze twee gaan hand in hand. Succesvolle bloggers creeren veel bezoekers en worden gezien als autoriteit.

Valkuil:
Trap niet in de verkoop-valkuil. Een blog is geen commerciële tekst. Commercie en geloofwaardigheid kun je zelfs zien als tegenpolen. Blog zo inhoudelijk mogelijk en probeer niet te verkopen. Dit doet eerder afbreuk aan de inhoud van je blog. Houd het dus inhoudelijk. Indien de inhoud zich ervoor leent kun je afsluiten met een link. Maar ook hiervoor geldt: houd het low profile.

3. Wat voor blogs zijn  er? 

Hoofdzakelijk onderscheid ik 5 soorten blogs:

  • Beschouwend: een visie geven op een gebeurtenis of ontwikkeling.
  • Lijstjes: top 10, tips & tricks, do’s and don’ts.
  • Beeldend: een foto zonder (veel) tekst en uitleg.
  • Infographics: dit is een gevisualiseerde overzichtsblog. Met name populair onder de gespecialiseerde bloggers.
  • Vlog: een video blog waarin een persoon iets vertelt, iemand interviewt of toelicht (how-to, tutorial)

Tip: beeldend
Twee jaar geleden waren “lijstjes” het meeste aansprekend en uitnodigend om te lezen en bijvoorbeeld te retweeten op Twitter. Nu zie je dat dit verschuift naar beeldende blogs, infographics en how-to filmpjes.

4. Wat is het verschil tussen een blog en nieuws over je bedrijf?

Nieuws zoals dat geplaatst wordt op websites en nieuwsbrieven is informatie over een bedrijf. Dit is informatie om te “zenden” met een eenzijdig belang: informeren. Een blog heeft een tweezijdig belang. Namelijk het delen van interessante informatie met elkaar en interactie. Blog dus niet over nieuws over het bedrijf, informeren is beter via de nieuwsbrief.

Tip: social media buttons
In een blog dient ook ruimte te zijn voor interactie. Zorg dus dat mensen kunnen reageren op je blog en voeg social media buttons toe zodat men de blog kan delen.

5. Over welke onderwerpen blog je?

In eerste instantie is het belangrijk is om na te denken wat belangrijke zoekwoorden zijn en hier blogs aan te koppelen. Op basis hiervan bepaal je een content strategie.

Waar zoekt je doelgroep op? De eigen bedrijfsnaam is meestal al dominant qua vindbaarheid. Zorg dat je juist rondom je diensten en de onderliggende behoeftes goed gevonden wordt. 

Voorbeeld
Voor een reparateur van TV’s is het goed om gevonden te worden op veelvoorkomende reparaties. Maar bijvoorbeeld ook op de televisiemerken die hij repareert. Als onderhoud ook een dienst is, dan is het verstandig om te bloggen over tips hoe je televisie langer mee gaat.

6. Waar haal je je inspiratie vandaan voor een blog

Heel simpel. Uit de praktijk. Denk aan je klanten, je doelgroep. Gesprekken, gebeurtenissen, zaken die je verbazen. Welke vragen stellen klanten aan je? 

  • Actualiteit: Wat speelt er in de branche?
  • Relevantie: Naar wat voor informatie is je doelgroep op zoek?
  • Match: Waar wil je op gevonden worden?

Denk bij blogs in slimme zoekwoorden. Daarnaast wordt er steeds meer gezocht op letterlijke vragen. Via Keywordtool kun je zoeken op vragen waar mensen op zoeken rondom een zoekwoord. Superhandig!

Unieke content!
Inspiratie halen van andere websites en blogs is goed. Maar het letterlijk overnemen van content is om 2 redenen gevaarlijk. Allereerst copyrights. Ten tweede: dubbele content. Dit wordt herkend en afgestraft door Google.

7. Hoe ziet een blog eruit? 

Bij een gemiddelde blog van 300-400 woorden heb je een lead en een afbeelding die past bij de kop. Subkoppen bij de alinea’s verhogen de leesbaarheid. Zeker voor scannende lezers. Een overzichtelijke lay out en een passend beeld maken de blog aantrekkelijk om te lezen. Pas op met te lange blogs. Een lange blog schrikt af om te lezen. De spanningsboog van online lezers is namelijk kort.

Korte blogs (bijvoorbeeld wist-je-datjes) kunnen af en toe wel, maar scoren minder goed voor je vindbaarheid in vergelijking met een langere blog.

Onderliggende cultuur
Let goed op dat de onderwerpen en ook de schrijfstijl goed passen bij de onderliggende cultuur en visie van het bedrijf. Denk ook goed na over de tone of voice. Moet het formeel (u-vorm) of informeel (jij-vorm) en kiezen we voor persoonlijk of toch wat afstandelijker en daarmee zakelijker. Heel zakelijk schrijven is stijf en past minder goed bij de blog als medium. Blogs zijn vaak vlot en to-the-point. Al mag het verschil met andere teksten op de website (vaak formeler) niet te groot zijn natuurlijk.

8. Bloggen vanuit het bedrijf of op persoonlijke titel?

Mensen zijn meer geïnteresseerd in de personen achter het bedrijf dan in het bedrijf. Persoonlijke blogs werken daarom beter dan bloggen vanuit het bedrijf. Het komt persoonlijker en daarmee ook betrouwbaarder over. Bovendien hebben personen vaak een eigen reputatie binnen hun netwerk. Kies dus de mensen die voor het bedrijf naar buiten treden. Dit is niet alleen het meest effectief, maar ook goed voor de interne involvement en commitment. Hierdoor zullen deze personen eerder geneigd zijn ideeën en inspiratie aan te dragen voor blogs én extra kritisch zijn op de kwaliteit en schrijfstijl van de blogs. Ze verschijnen immers onder hun naam!

Ghost writing
Niet iedereen kan goed blogs schrijven. De “blogger” (degene die met zijn naam onder de blog staat) hoeft dus niet per sé de blog zelf te schrijven. Dit kan ook prima gedaan worden door iemand die redactioneel beter onderlegd is. Zorg in het geval van ghost writing wel dat de “blogger” het onderwerp aandraagt of in ieder geval iets van het onderwerp afweet en het eens is met de inhoud van de blog. 

9. Waar plaats je je blog?

Ten eerste plaats je je blogs op je corporate website. Zet deze als menu item in je hoofdnavigatie. Je ziet ook vaak dat websites hun nieuwste content dynamisch onder de aandacht brengen op een prominente plek op de website. Daarna is het goed om de blogs actief onder de aandacht te brengen:

  • Social media kanalen: zoals Twitter, Linkedin, Facebook, tegenwoordig zie je ook steeds meer blogger Instagram gebruiken (link in bio)
  • Nieuwsbrief: verwerken als rubriek in nieuwsbrief. Heb je geen nieuwsbrief stuur dan een specifieke e-mail naar contacten in je netwerk (wees selectief, dus niet spammen!)
  • Aanbieden aan online media voor plaatsing, zie ook Online PR: geef je blog het gewenste podium

SEO tip
Plaats de blogs altijd als aparte pagina’s op je website, zodat je iedere blog met aparte meta tags kunt indexeren en optimaliseren en zodat je kunt verwijzen met directe links. Zorg daarnaast dat je het zoekwoord waarop je wil scoren optimaal laat terug komen in belangrijke SEO functies zoals je titel, page url en meta discription tekst.

10. Wanneer kun je effect verwachten?

In het begin kun je nog niks verwachten van blogs. Het heeft even tijd nodig voordat Google de blog oppikt. Bekijk dit bijvoorbeeld na 10 blogs via Google Analitycs. Kijk wat goed gaat en wat minder goed gaat. Om te kijken of je blogs effectief zijn, kun je in het algemeen kijken naar je traffic naar je website en naar specifieke zoekwoorden en pagina’s. Daarnaast kun je ook kijken via Google zoekopdrachten of je inderdaad beter bent gaan scoren op zoekwoorden.

Veel succes! En …. oefening baart kunst!

Feedback op je blog

Heb je net je eerste blog geschreven en wil je graag feedback. Stuur je blog naar hallo@bartwaterschoot.nl en ik lees graag met je mee!


Over Bart';

Over Bart

Bart Betrekt

Bart Bedenkt

Bart Blogt

Bart Bemoeit

Al meer dan 15 jaar voel ik mij als een vis in het water in mijn vakgebied. Ik adem marketing en communicatie in en uit. Van het betrekken van mensen in workshops, het bedenken van doelgerichte campagnes en pragmatische plannen, bloggen tot het gevraagd dan wel ongevraagd bemoeien tegen de dingen waar ik tegen aan loop.

Meer over Bart





Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *