Hoe presenteer je je bedrijf op je website (10 tips)

De corporate website is het belangrijkste communicatiemiddel voor je bedrijfspresentatie. Zonder website bestaat je bedrijf niet. In ieder geval niet voor de doelgroep die online op zoek gaat naar informatie. Hoe presenteer je je bedrijf online is dan ook een vraag waar veel ondernemers mee worstelen. Wat zet je op de homepage? Hoe structureer je alle informatie die je te bieden hebt? Hoe zorg je dat bezoekers vinden waar ze voor komen? Vaak gaat het niet alleen om de website, maar gaat het ook over de onderliggende positionering. Het fundament van je bedrijf! En dat vat je niet zo maar even samen.

In deze blog 10 concrete tips om je bedrijf aantrekkelijker te presenteren op je website.

1. Homepage

Je homepage is als je receptie. Hier ontvang je je klant. Het moet in de eerste plaats netjes zijn. Clean en overzichtelijk qua opmaak dus. Een beeldende homepage is goed, maar zorg dat de verschillende afbeeldingen niet met elkaar concurreren om aandacht. Daarnaast moet het gastvrij ofwel klantvriendelijk ingericht zijn. In 1 opslag moet duidelijk zijn wat het bedrijf doet, wat je kunt vinden op de website (denk aan een zoekfunctie) en bijvoorbeeld de laatste nieuwsberichten. Dit moet ervoor zorgen dat iedere bezoeker snel vindt wat hij nodig heeft en zich uitgenodigd voelt om verder te clicken.

2. Klantfocus

Nog te veel websites zijn opgezet vanuit een interngerichte visie en zijn een afgeleide van de structuur van het bedrijf. Het bedrijf staat nadrukkelijk centraal. Je ziet een foto van het pand, een verhaal over de visie en de missie, het organigram en het management team. Je website is voor je klant. Bekijk je website dus vanuit de ogen van je klant. Waarom komt hij naar je website? Welke informatie is hij naar op zoek? Leg het accent op hoe je je aanbod en voornaamste speerpunten van je dienstverlening optimaal kunt positioneren vanuit je klant.

3. Bedrijfsprofiel

Sommige teksten op websites zijn zo corporate dat je de bedrijfsnaam kunt vervangen door een willekeurig ander bedrijf. Vaak ziet een bedrijfsprofiel er daardoor weinigzeggend uit. Zorg dat je je bedrijf online onderscheidt met je identiteit. Denk aan je historie of je kernwaarden.

Tip: laat iets zien van je DNA Een goed voorbeeld van een toepasselijke vertaling van de kernwaarden zijn de 6 handelskenmerken van Caspar de Haan

4. Bewijsvoering

Op je website heb je alle ruimte voor bewijsvoering ter ondersteuning van je positionering. Maak hier gebruik van! Denk aan projecten en werk waar je trots op bent. Aansprekende klanten plaats je met logo’s bij voorkeur met referentie. Denk ook aan logo’s van keurmerken en certificeringen.

Tip: prestaties als kengetallen
Heeft je bedrijf prestaties om trots te zijn? Maak dan gebruik van kengetallen. Sterk vormgegeven voorbeelden hiervan zijn Sodexo Nederland en Unilever. Ook een klein bedrijf als een drukker kan kengetallen hanteren. Naast het aantal machines, is het bijvoorbeeld interessant hoeveel vellen papier en hoeveel inkt zij verbruiken (zeker als ze hierbij ook laten zien hoeveel extra bomen ze hebben laten planten in het door hun gesponsorde regenwoud!)

Tip: linkable logo’s Als je logo’s van klanten en partners plaatst, plaats dan ook links en vraag of deze partijen ook links terug willen plaatsen. Goed voor linkbuilding.

5. Conversie

Zorg dat het vanuit de website makkelijk is om contact op te nemen. Bijvoorbeeld door een goed contactformulier dat niet te uitgebreid is. Plaats daarnaast ook je contactgegevens. En bijvoorbeeld door CTA (call to action) buttons onder commerciële informatie te plaatsen.

6. Overzichtelijke structuur

Een website kan de hoeveelheid van een catalogus aan inhoud bevatten. Mits goed gestructureerd natuurlijk. Zorg dus dat je een duidelijke structuur hebt, die er voor zorgt dat de bezoeker altijd weet waar hij is en waar hij naar toe kan gaan. Zelf hou ik vast aan 6 hoofdmenu-rubrieken. Submenu’s mogen langer zijn, maar houd 10 aan als maximum. Vaak zie je in de footer ook nog een tweede menu terugkomen met minder belangrijke rubrieken of zelfs tags. Maak hiervoor een sitemap ontwerp of een mindmap waarin je alle unieke pagina’s een plek geeft en verbindt op basis van prioriteit en logica.

7. Dynamiek

Leg niet alles met woorden uit, maar gebruik ook veel beeld zoals (stock)foto’s en grafische modellen. Zo is een goed alternatief voor het standaard organigram een modelmatige of geanimeerde visualisering van je dienstverlening. Pas wel op met zware bestanden. Dit gaat ten koste van de snelheid van het laden van je pagina.

Tip: geanimeerde bedrijfspresentatie
Laat voor de uitleg van je dienstverlening of je jaarverslag een kort geanimeerd filmpje maken met grafische beelden. Leent zich goed om moeilijke of saaie dingen te luchtig te brengen, zie dit sterke voorbeeld gemaakt voor de KvK. Minder budget? Dan kan een Prezi presentatie ook een prima alternatief zijn!

8. Blogs en nieuws

Niets dodelijker dan op een statische website terecht komen waarvan je kunt zien dat de laatste berichten een half jaar of langer geleden zijn geplaatst. Hou je website up to date met constant nieuwe content. Breng de actuele content ook prominent (homepage) onder de aandacht brengt. Nieuws uit de markt, projecten, blogs. Denk zeker ook aan een nieuwsbrief module en aan een RSS.

9. Slimme content rubrieken

Blogs en nieuws zijn bekende content rubrieken die constant geactualiseerd moeten worden. Om de vindbaarheid van je website een impuls te geven kun je een FAQ pagina opzetten met veelgestelde vragen en antwoorden. Een andere manier is een alfabetisch gerangschikte woordenlijst van vaktermen met uitleg te plaatsen. Ook handig om naar door te verwijzen met interne links als je vaktermen gebruikt.

10. Sympathie

Een website is een afstandelijk medium. Toch kan het – mits het past bij de cultuur van het bedrijf en de doelgroep – verstandig zijn om de website ook een persoonlijke noot en transparantie te geven. Dit kan door bijvoorbeeld door de mensen of het team te laten zien achter het bedrijf. (met foto en korte intro).

Vragen of reacties?

In deze blog heb ik mij geconcentreerd op het geven van tips over het aantrekkelijker maken van de presentatie van je website. Reageer gerust als je vragen hebt over online positionering of SEO.


Over Bart';

Over Bart

Bart Betrekt

Bart Bedenkt

Bart Blogt

Bart Bemoeit

Al meer dan 15 jaar voel ik mij als een vis in het water in mijn vakgebied. Ik adem marketing en communicatie in en uit. Van het betrekken van mensen in workshops, het bedenken van doelgerichte campagnes en pragmatische plannen, bloggen tot het gevraagd dan wel ongevraagd bemoeien tegen de dingen waar ik tegen aan loop.

Meer over Bart





Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *