merknaam,

Actualiteit: is de merknaam Nouryon wel zo handig gekozen?

In mijn volgende les – ik geef ook les als docent marketing aan Business School Notenboom – ga ik het met mijn studenten hebben over merknaam strategieën. Wat komt er allemaal kijken als je een nieuwe merknaam gaat bedenken als je een gevestigde naam moet inwisselen voor een nieuwe naam. Denk aan Overtoom naar Manutan, Smiths naar Lays of Van Gansewinkel naar Renewi of nu in de actualiteit: Nouryon, als afsplitsing van Akzo Nobel. De naam blijkt een 1-op-1 verwijzing naar de oprichter Noury. Maar of de naam nu zo gelukkig gekozen is voor een internationale wereldspeler in specialty chemicals vraag ik me af.

Ik verwacht dat mensen die niet bekend zijn met de achtergrond van het bedrijf (en dat zal toch de overgrote meerderheid zijn) bij Nouryon eerder de associatie zullen leggen met to nourish in plaats van de naam van de oprichter.

Discussievraag: Nouryon of Nourychem?

Dus, voor welke naam zou jij kiezen:
A) Nouryon;
B) het alternatief Nourychem;
Of C) geen van beide…

Tendens in moeilijke merknamen

Nouryon is een merknaam die wat mij betreft past in een rijtje met andere moeilijke merknamen als Renewi (Van Gansewinkel) en Signify (Philips Lighting). Ik vind ze niet alleen moeilijk, maar vaak ook abstract en afstandelijk. Toeval of is het gewoon steeds moeilijker om een unieke, krachtige merknaam te bedenken?

Meer weten over het bedenken van merknamen? Lees dan mijn blog: Checklist: waar moet een sterke merknaam aan voldoen? 

Reageren

Wil je reageren? Plaats dan een reactie onder deze blog.

Over Bart';

Over Bart

Bart Betrekt

Bart Bedenkt

Bart Blogt

Bart Bemoeit

Al 15 jaar voel ik mij als een vis in het water in mijn vakgebied. Ik adem marketing en communicatie in en uit. Van het betrekken van mensen in workshops, het bedenken van doelgerichte en creatieve oplossingen en pragmatische plannen, bloggen tot het gevraagd dan wel ongevraagd bemoeien tegen de dingen waar ik tegen aan loop.

Meer over Bart

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *