Het meten van accountability kost meer dan het oplevert

Ik vind dat er in mijn vakgebied nogal makkelijk geroepen wordt om accountability. Op zich is het natuurlijk terecht. Want we hebben onvoldoende zicht in de resultaten van ons vak. De offline kant althans. Het geeft een black box ervaring. Je stopt iets ergens in, maar je hebt geen idee wat er uit komt. Andere vakgebieden binnen bedrijven zoals ICT, finance en HRM zijn volledig geënd op meetbare indicatoren en daar wordt ook beleid op gemaakt. Waarom lukt het dan niet met marketing?

Meten kost geld

Meten is weten. Maar meten kost ook geld. Wil je weten wat de resultaten zijn van een branding campagne? Ga bijvoorbeeld maar eens een naamsbekendheid onderzoek doen. En daar wringt de schoen. Want een dergelijk onderzoek kost geld. Geld dat je ook kunt besteden aan het intensiveren van je marketing campagne. Het is niet vreemd dat veel ondernemers dan toch kiezen voor het snelle resultaat.

Het betekent dat als we marketing accountable willen maken dat we structureel een vast deel (meer dan 10%) van de toch al krappe marketing budgetten dienen te gaan reserveren voor het meten van onze marketing inspanningen. Hoeveel ondernemers zijn hiertoe bereid?


Over Bart';

Over Bart

Bart Betrekt

Bart Bedenkt

Bart Blogt

Bart Bemoeit

Al meer dan 15 jaar voel ik mij als een vis in het water in mijn vakgebied. Ik adem marketing en communicatie in en uit. Van het betrekken van mensen in workshops, het bedenken van doelgerichte campagnes en pragmatische plannen, bloggen tot het gevraagd dan wel ongevraagd bemoeien tegen de dingen waar ik tegen aan loop.

Meer over Bart





Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *