Verantwoord bezuinigen op marketing

In economisch moeilijke tijden is marketing vaak het eerste slachtoffer waar bezuinigd op wordt. Een aantal feiten: 6 van de 10 MKB ondernemingen hebben in 2012 en 2013 bezuinigd op reclame. 25% is van plan die budgetten nog verder te verkleinen. Nu zul je mij niet horen zeggen dat je op marketing niet kunt bezuinigen, maar doe het alleen wel verstandig zodat je je reputatie die je in de jaren hebt opgebouwd niet meteen te niet doet. 

In deze blog een aantal handige tips om verantwoord te bezuinigen op je marketing.

1. Blijf in het vizier

Jaarafspraken met het vakblad waarin je adverterteert kun je misschien best in een ander licht plaatsen. Je hoeft niet meer iedere editie standaard met een grote advertentie uit te pakken. Zorg alleen wel dat je je nieuwsbrief naar klanten en relaties frequent blijft sturen. Zorg dat ze op de hoogte zijn, zodat als ze je weer nodig hebben je top of mind blijft.

2. Bezuinig niet op kwaliteit 

Beter een aantal dingen goed, dan veel dingen middelmatig. Op het moment dat je marketing en communicatie niet goed verzorgd is en er goedkoop uitziet dan straalt dit af op je reputatie. Zorg dus dat je uitingen er goed verzorgd uit blijven zien. Als het minder goed gaat met je bedrijf zien je verkopers er immers ook niet minder representatief uit als ze naar afspraken gaan.

3. Piekmomenten

Veel bedrijven zijn gewend ieder jaar dezelfde marketing kalender te hanteren. Vaak uit gewoonte. Wat beurzen en events betreft, kun je beter pieken op 1 of 2 beurzen of events per jaar dan overal aan mee doen. Dit dwingt je ook meer effort te steken in deze piekmomenten zodat je er ook optimaal van profiteert. Ditzelfde geldt natuurlijk ook voor acties en campagnes.

4. Gooi het over een andere boeg

Ben je gewend media in te zetten die veel geld kosten, gooi het dan eens over een andere boeg. Ga na welke kansen er liggen op het gebied van PR. Zo zijn er veel media die in slechte tijden moeite hebben adverteerders te vinden. Omwille van vulling en goodwill staan redacteuren vaak meer open voor ingezonden PR berichten.  Hetzelfde geldt voor online artikelen.

5. Efficiënter inzetten van middelen

Templates voor nieuwsbrieven hebben veel bedrijven al. Maar hetzelfde kun je doen voor folders en mailings. Maak afspraken met je vormgever dat hij deze templates ontwikkelt en zet hem bewust en efficiënt in.

Bezuinig op mediakosten maar niet op kwaliteit

Een aantal van deze tips zijn wellicht open deuren als je ze leest, maar het feit dat je moet bezuinigen dwingt je om kritischer en bewuster te kijken naar je middeleninzet en je rendement.

Advies nodig hoe je verantwoord kunt bezuinigen? Ik denk graag met je mee. Stuur me gerust een mailtje.

NB: genoemde cijfers in deze blog zijn afkomstig van DAS Rechtsbijstand en Motivaction


Over Bart';

Over Bart

Bart Betrekt

Bart Bedenkt

Bart Blogt

Bart Bemoeit

Al meer dan 15 jaar voel ik mij als een vis in het water in mijn vakgebied. Ik adem marketing en communicatie in en uit. Van het betrekken van mensen in workshops, het bedenken van doelgerichte campagnes en pragmatische plannen, bloggen tot het gevraagd dan wel ongevraagd bemoeien tegen de dingen waar ik tegen aan loop.

Meer over Bart





Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *