Social media vraagt om cultuurverandering bij bedrijven

Als je social media organisatiebreed wil inzetten vanuit je bedrijf dan is het belangrijk dat social media niet geïsoleerd ingezet wordt vanuit de marketing afdeling. Dat klinkt natuurlijk heel evident, maar vaak is het al heel wat dat er iemand verantwoordelijk is gesteld voor social media. Zeker bij de traditionele, no nonsense MKB bedrijven. Voor je effectief aan de slag kunt met het invoeren van een social media beleid, zul je dus moeten bedenken of je organisatie daar qua cultuur klaar voor is of beter gezegd open voor staat.

Cultuur voor social media

Tijdens de workshops die ik geef kom ik in contact met veel marketing en communicatie professionals uit verschillende branches. Veel van hen zijn verantwoordelijk voor social media. Hun grootste uitdaging? De rest van de organisatie meekrijgen. Denk ten eerste aan het activeren en motiveren van collega’s om te komen met specifieke vaktechnische input. Maar denk bijvoorbeeld ook aan vaak terugkerende discussies zoals “past social media wel bij ons?” en “wat levert social media op?”. Terechte vragen. Mits ze constructief bedoeld zijn althans.

Bij de invoering van social media heb je niet vaak de wind mee. Het vergt een lange adem, overtuigingskracht en tactische kwaliteiten. Want als je als bedrijf echt iets wil met social media dan heb je daar een open en constructieve cultuur voor nodig.

Eén voor allen, allen voor één op social media

Op het moment dat je een aantal collega’s weet te betrekken bij je social media zul je daar niet alleen profijt van hebben aan de input kant, maar ook aan de distributiekant van je sociale media. Zo zullen actieve collega’s eerder content via hun sociale media kanalen delen en content ondersteunen die afkomstig is van de organisatie. En zo heeft je organisatie niet 1 kanaal (het corporate kanaal), maar ontstaan er ook sterke kanalen vanuit medewerkers in de directe netwerken met je klanten. 

Klein beginnen: formeer een A-team 

In het verlengde van de “één-voor-allen-allen-voor-één” analogie met de musketiers zul je moeten beginnen met het formeren van een dedicated A-team. De A staat voor ambassadeurs. Dit hoeven geen social media specialisten te zijn. Kies hiervoor positieve collega’s met wie je de kar wil trekken. Bij voorkeur zijn dit natuurlijk mensen die al actief zijn op het gebied van social media én klantcontact hebben. Begin low profile met bijvoorbeeld 1 blog per maand of per twee maanden in combinatie met meerdere posts op sociale media per week over ontwikkelingen of het delen van interessante links op Twitter.

Als een bevlogen musketier voorop in de strijd

Daarnaast sta je intern voor een belangrijke missie. Eerste taak is dat je als een bevlogen musketier collega’s die nog inactief zijn met social media zult moeten aanjagen en motiveren om ze te activeren. Anderzijds zul je ook bij het management ruimte moeten creëren voor social media door het als vast item op de agenda te krijgen. Daarin gaat het niet alleen om het delen van resultaten maar vooral ook om het managen van verwachtingen. Want verwachtingen ten aanzien van social media kunnen alle kanten opgaan!

Heeft jouw bedrijf een cultuur die open staat voor social media?

Voor je aan de slag gaat met social media zul je je moeten afvragen of je bedrijf een cultuur heeft die open staat voor social media. Als dat niet zo is dan zijn verandermanagement en het creëren van draagvlak belangrijker dan het toepassen van het eerste het beste “stappenplannetje” over social media.

Kun je nog wat hulp gebruiken qua cases of praktische do’s and don’t s op het gebied van social media? Dan help ik je graag. Desgewenst als extra bevlogen musketier!


Over Bart';

Over Bart

Bart Betrekt

Bart Bedenkt

Bart Blogt

Bart Bemoeit

Al meer dan 15 jaar voel ik mij als een vis in het water in mijn vakgebied. Ik adem marketing en communicatie in en uit. Van het betrekken van mensen in workshops, het bedenken van doelgerichte campagnes en pragmatische plannen, bloggen tot het gevraagd dan wel ongevraagd bemoeien tegen de dingen waar ik tegen aan loop.

Meer over Bart





Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *