Waarom alternatieve domeinextensies geen alternatief zijn

De markt van domeinnamen is een verzadigingsmarkt. Het wordt dus steeds lastiger om een goede domeinnaam te claimen. Althans met een .nl extensie. Want wie naar een website op zoek gaat in Nederland denkt bijna automatisch aan een .nl adres. Het is bijna net zo vanzelfsprekend als de www. Als de gewenste .nl domeinnaam niet meer beschikbaar is, denk dan 2 keer na voor je de route van een alternatieve domeinextensie kiest. Het kan het verschil zijn tussen eredivisie en eerste divisie.

Domeinextensies in Nederland

In Nederland hebben 5.000.000 domeinnamen een .nl extensie. Dit is goed voor 80% van de markt. .com is goed voor 11%. Derde is .org met 5%. Dit betekent dat andere extensies zoals .eu .info .nu of .net samen nog geen 5% vertegenwoordigen. En dat is natuurlijk niet voor niks.

Hobbel

Een keuze voor een domeinnaam is vergelijkbaar met de keuze voor een merknaam. Een van de belangrijkste succesfactoren is dat de naam makkelijk te onthouden is. Dit zorgt er voor dat je sneller traffic naar je website krijgt. Een hobbel daarin kan je extensie zijn. Als je kiest voor een alternatieve extensie dan wil dat waarschijnlijk zeggen dat de .nl en .com extensie al bezet was. (ik zou geen andere reden kunnen bedenken) Ervan uitgaande dat dit ook een actieve .nl website wordt, kun je ervan uitgaan dat een flink gedeelte van jouw inspanningen in je naamsbekendheid en traffic naar je website bij je .nl concurrent terecht zal komen.

Andere interessante domein ontwikkelingen

  • www. verdwijnt: online concepten adverteren steeds meer zonder de overbodige www. 
  • extensie in de merknaam: online concepten zetten hun extensie bewust in hun merknaam. Bekendste voorbeeld is retailer Bol.com. De merknaam die wordt gecommuniceerd is niet Bol, maar Bol.com
  • merknamen worden merkextensies: bedrijven mogen hun merknaam als extensie gebruiken. Oftewel .philips .nike .ing enzovoort.

Advies over je domeinnaam

Aan het nadenken over een (alternatieve) domeinnaam die past bij je merknaam? Ik help je graag. Stuur gerust een mailtje naar hallo@bartwaterschoot.nl


Over Bart';

Over Bart

Bart Betrekt

Bart Bedenkt

Bart Blogt

Bart Bemoeit

Al meer dan 15 jaar voel ik mij als een vis in het water in mijn vakgebied. Ik adem marketing en communicatie in en uit. Van het betrekken van mensen in workshops, het bedenken van doelgerichte campagnes en pragmatische plannen, bloggen tot het gevraagd dan wel ongevraagd bemoeien tegen de dingen waar ik tegen aan loop.

Meer over Bart





Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *