Trend: bedrijven zetten in op persoonlijke factor

Trend: bedrijven zetten vol in op persoonlijke factor

Na de digitalisering, de opkomst van sociale media en mobile first zie ik nu een andere grote trend in marketingland. Persoonlijk. Je ziet het goed terug bij de grote, innovatieve bedrijven als Albert Heijn, Coolblue en KLM. Uiteraard. Maar vandaag hoorde ik een radiocommercial van DTG (de oude Gouden Gids en Telefoongids) waarin het bedrijf refereert naar Mourad. Mourad is de online marketing specialist van DTG die je helpt met je SEO. En zo werkt het. Want we willen geholpen of geadviseerd worden door een persoon en niet door een groot merk of bedrijf waar we een nummertje zijn en in de wacht komen als we bellen. Althans voor je het weet is dit het imago dat je oproept als je je als groot bedrijf profileert.

“We willen geholpen of geadviseerd worden door een persoon en niet door een groot merk of bedrijf waar we een nummertje zijn en in de wacht komen als we bellen.”

Het vertrouwde “de-bakker-om-de-hoek” gevoel maar dan bij de AH XL

Hoe fijn is het als je als vaste klant een band kunt opbouwen en dat iemand je kent? Net zoals met de bakker om de hoek vroeger. En dus liet “onze” Albert Heijn in zijn promotie van de verbouwde superdeluxe AH XL juist de bekende, herkenbare gezichten zien. En niet alleen in het h-a-h blaadje maar ook in het Eindhovens Dagblad en zelfs met billboards langs de weg. Vroeger zouden we op zeker alle geweldige vernieuwingen en de beleving van exclusieve versproducten van deze vernieuwde XL gezien hebben. Maar nu werd dit juist heel slim lokaal gecombineerd met de herkenbare gezichten die ik ken van de groente-, de brood- en de kaas afdeling. Uitnodigende lokale marketing.

Transparantie, vertrouwdheid en customer intimacy als onderliggers

En natuurlijk gaat het niet om de personen an sich. Het gaat nog steeds om het imago van deze bedrijven. Alleen ligt dit nu natuurlijk een stuk dichterbij de klant en heeft deze manier van profileren alles te maken met transparantie, vertrouwdheid en customer intimacy.

Nu de traditionele bedrijven nog

Voor traditionele bedrijven zit dit nog niet in de comfortzone en moet veelal nog een behoorlijke stap gezet worden. Persoonlijk wordt immers vaak als niet professioneel beschouwd door de no nonsense ondernemer. Het vraagt ook om lef om je niet te verschuilen achter je bedrijf.
De grote jongens lopen voorop en geven het goede voorbeeld. Niet vreemd gezien de investeringen die ze kunnen doen in marketing. Van de andere kant als Albert Heijn zich kan profileren met Sander van de kaasafdeling en DTG met online marketing specialist Mourad dan hoeft het niet moeilijk te zijn. En het hoeft ook zeker niet duur te zijn!

“Het vraagt ook om lef om je niet te verschuilen achter je bedrijf.”

Waarom ik geloof in hybride marketing?

Ik vind dat je marketing zo dicht mogelijk moet zitten tegen je klant en hoe je real life opereert. Er is immers geen krachtigere verbinding dan de persoonlijke verbinding. De gecombineerde inzet van de disciplines online, social en real life marketing vanuit persoonlijke verbinding is mijn uitgangspunt voor hybride marketing.

“Ik vind dat je marketing zo dicht mogelijk moet zitten tegen je klant en hoe je real life opereert.”

Hoe is het met de persoonlijke factor van jouw bedrijf?

Heb je deze blog gelezen en wil je je bedrijf ook persoonlijker profileren? Dan help ik je graag persoonlijk. Niet iemand anders. Geen collega. Nee just me!


Over Bart';

Over Bart

Bart Betrekt

Bart Bedenkt

Bart Blogt

Bart Bemoeit

Al meer dan 15 jaar voel ik mij als een vis in het water in mijn vakgebied. Ik adem marketing en communicatie in en uit. Van het betrekken van mensen in workshops, het bedenken van doelgerichte campagnes en pragmatische plannen, bloggen tot het gevraagd dan wel ongevraagd bemoeien tegen de dingen waar ik tegen aan loop.

Meer over Bart





Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *