hybride marketing,

“Wat is hybride marketing?”

Hybride marketing is een term die ik zelf bedacht heb (don’t sue me als ik niet de enige blijk te zijn) en waar ik veel positieve reacties op krijg. Sinds ik de term Hybride Marketing actief voer is de vraag “Wat is hybride marketing?” met stip de meest gestelde vraag die ik krijg. En dat is precies de bedoeling want het geeft mij de ruimte om te vertellen wat ik doe en wat mijn visie op het vak is. 

Digitalisering medialandschap

Marketing en communicatie en vooral het medialandschap is de laatste jaren in rap tempo gedigitaliseerd. Hierdoor is offline ondergesneeuwd geraakt en zijn budgetten van offline verschoven naar online. In de praktijk zie ik juist dat de gecombineerde inzet van online, social en real life (ik spreek liever over real life in plaats van offline) leidt tot meer resultaat. Juist omdat andere, concurrerende bedrijven volledig inzetten op digital kun je je klant verrassen en waarde toevoegen door ook real life contact met hem in contact te komen.

“De consument is niet digital, de consument is hybride.”

Niet alleen de kanalen zijn veranderd, ook het gedrag

Het internet en alle marketing mogelijkheden die hieruit voortgekomen zijn heeft het marketinglandschap gigantisch veranderd. Niet alleen qua aanbod. Maar vooral ook de consumptie van marketing. Marketing is veranderd van zendergeörienteerd naar ontvangergeörienteerd. De consument zit niet te wachten op suffe, commerciële reclameboodschappen en heeft echt betere dingen te doen. En dit geldt niet alleen voor consumenten maar ook voor B2B. Het mediagedrag en de klantreis van doelgroepen is hybride: ze zijn online, mobiel en social en bepalen zelf op welk medium of kanaal hij op welk moment afstemt. Onze doelgroep wil vermaakt worden, in plaats van lastig gevallen worden. Geraakt worden. Maakt bewuste keuzes. En heeft weinig tijd en scrollt in plaats van leest. 

“Online media en sociale media hebben de consumptie en het aanbod van marketing de laatste jaren enorm veranderd”

Offline: steeds meer een blend

Als je advertenties van nu vergelijkt met die van pakweg 5 jaar geleden dan zie ik grote verschillen in mechaniek, beeld en tone of voice. Advertenties zijn beeldender, verwijzen naar websites en activatie op social media en ook de tone of voice is steeds meer een blend waarin we zien dat social en whatsapp een sterke invloed hebben op onze spreektaal en andersom. Kijk maar eens naar actuele advertenties en billboards van bijvoorbeeld Ditzo en Coolblue. 

“Het is niet voor niks dat succesvolle digital players als Coolblue blijven investeren in winkels en bijvoorbeeld bezorgfietsen. Denk ook aan online magazines die crossmediale formats worden. Het maakt hun merk echter.”

Wil jij ook over op hybride?

Hybride is de toekomst. Dus wil jij ook over hybride? Laten we dan eens sparren hoe we jouw marketing meer hybride kunnen maken! Mail of bel 06 8115 1974.

Hybride marketing = online + social + real life

Digital speelt een steeds belangrijkere rol in marketing. Daar kunnen we niet om heen. Maar dit wil niet zeggen dat offline marketing niet meer effectief kan zijn. Je komt er alleen niet meer met een advertentie in de krant of een foldertje. Real life zet je in op andere momenten in de klantreis. Namelijk op het moment dat real life contact echt iets toevoegt op digital. Denk daarbij aan persoonlijk contact met een specialist, doelgroepgerichte events, 1-op-1 communicatie. Juist de combinatie met real life maakt je marketing echt effectief. Mits slim en contactgericht ingezet. Want als je dit goed weet te benutten maak je écht contact en daar staan mensen nog steeds open voor als het relevant voor ze is.

“Hybride marketing is het samenspel van online, social en real life met als doel contact (verbinding / engagement) met je doelgroep te verkrijgen.”

Hybride marketing case

Tot slot nog een voorbeeld van een case waarin ik offline, online, social en zelfs mobiel (WhatsApp) geïntegreerd heb ingezet. Benieuwd? Lees hier meer over de hybride marketing case van Match 4U.  

Over Bart';

Over Bart

Bart Betrekt

Bart Bedenkt

Bart Blogt

Bart Bemoeit

Al 15 jaar voel ik mij als een vis in het water in mijn vakgebied. Ik adem marketing en communicatie in en uit. Van het betrekken van mensen in workshops, het bedenken van doelgerichte en creatieve oplossingen en pragmatische plannen, bloggen tot het gevraagd dan wel ongevraagd bemoeien tegen de dingen waar ik tegen aan loop.

Meer over Bart

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *