draagvlak,externe,strategie,

Waarom een externe meer voor elkaar krijgt

Het spreekwoord “De beste stuurlui staan aan wal” heeft een negatieve connotatie en wordt in de praktijk kritisch gebruikt om aan te geven wat de toegevoegde waarde is van externe consultants. En dan vooral het gemak waarmee ze dure adviezen denken te kunnen geven staand aan die spreekwoordelijke wal. Ik ervaar dat er juist een kern van waarheid in het spreekwoord zit. Namelijk dat je als externe meer ziet omdat je van buiten naar binnen kunt kijken, terwijl je vanuit de interne organisatie niet altijd kunt of ziet.

In deze blog daarom 5 redenen waarom een externe meer voor elkaar krijgt.

1. Vreemde ogen dwingen

Ik heb het gemerkt. Als je in een groep zit en iemand zegt iets als een collega of de externe zegt iets, wordt daar toch anders mee omgegaan. Vreemde ogen dwingen al wil het wel zeggen dat wat je zegt of als je iets zegt dat dat wel hout moet snijden of on-topic gezegd: tussen de ogen moet zijn.

Met een externe haal je ook de kennis en inzichten in huis die opgedaan is bij andere organisaties”

2. Blinde vlekken omzetten in nieuwe inzichten

Binnen een bedrijf zijn vaak blinde vlekken zonder dat je het weet. Niet dat we niet kritisch zijn of objectief zijn. Maar je raakt toch gewend aan bepaalde zaken en processen waardoor je soms niet objectief of kritisch ergens door heen kunt kijken. Als externe kun je objectiever naar de organisatie en de mogelijkheden kijken wat in veel gevallen leidt tot nieuwe inzichten.

“Soms zie je meer mogelijkheden als je van buiten naar binnen kijkt dan van binnen naar buiten”

3. Er is draagvlak voor het proces

Op het moment dat er een externe ingeschakeld wordt is er draagvlak. De intake gesprekken zijn gevoerd. De offerte en het plan van aanpak zijn akkoord en dus stap je met draagvlak in het proces. Als “interne” is het niet zo afgebakend en lang niet altijd geformaliseerd. Dit kan een groot verschil in draagvlak / buy in zijn.

“Zonder draagvlak geen strategie”

4. Het kost geld

Dat een externe inhuren geld kost lijkt een nadeel, maar zie ik zeker ook als een voordeel. Het is een investering en dus heeft het een waarde en dus handel je er vervolgens ook naar. Zo niet, dan is het inderdaad zonde van je geld.

“Dat een externe inhuren geld kost zie ik zeker ook als een voordeel”

5. Afgebakend traject

Huur je een externe in dan is er vaak een duidelijk omschreven doel of project. Althans zo werk ik wel. Dit betekent 1 afgebakende taak, vanuit duidelijke regie zonder afleidingen of (ongewenste) bijzaken tijdens het traject. En dit zie je ook terug in het resultaat.

NB: in veel gevallen kun je externe in dit stuk ook lezen als interim-er. Veel van de argumenten gelden immers zowel voor een externe als op interim basis. Sterker nog, bij een goede click en een mooie inhoudelijke case verbindt ik mezelf graag aan een organisatie op interim basis. 

Nieuwe strategie voor 2018?

Wil je een nieuwe marketing of communicatiestrategie voor je bedrijf in 2018? En wil je dit vanuit draagvlak vanuit de organisatie tot stand laten komen? Dan pak ik dit graag met je op! Stuur me gerust een mailtje of bekijk de rest van mijn site.

Over Bart';

Over Bart

Bart Betrekt

Bart Bedenkt

Bart Blogt

Bart Bemoeit

Al 14 jaar voel ik mij als een vis in het water in mijn vakgebied. Ik adem marketing en communicatie in en uit. Van het betrekken van mensen in workshops, het bedenken van doelgerichte en creatieve oplossingen en pragmatische plannen, bloggen tot het gevraagd dan wel ongevraagd bemoeien tegen de dingen waar ik tegen aan loop.

Meer over Bart

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *