10 redenen waarom je homepage NIET de belangrijkste pagina van je website is

Op dit moment ben ik bezig aan een groot project voor de omzetting van een website om de SEO en UX te verbeteren en future proof te maken. Een project dat volledig onder water plaats vindt aangezien de huidige website nog gewoon online staat. De pagina’s die we als eerste aanpakken zijn de pagina’s waar we het meeste verkeer en conversie op willen behalen zodat deze als eerste online gezet kunnen worden zonder dat we hoeven te wachten op resultaten tot we het hele website project afgerond hebben. 1 ding kan ik je alvast verklappen, de homepage staat hierbij niet op prio 1 of 2.

10 redenen waarom je verkeer niet naar je homepage moet leiden

1. SEO

Je homepage is vaak algemener en minder specifiek gericht op bepaalde sleutelwoorden vergeleken met andere pagina’s. Dit kan je SEO-inspanningen beperken omdat het moeilijker is om hoog te ranken op specifieke zoektermen. SEO technisch heb je meer rendement als je rondom sterke zoekwoorden specieke landingspagina’s of blog ontwikkelt.

2. Information overload

Een homepage probeert vaak te veel informatie tegelijk te presenteren, wat bezoekers kan overweldigen. Specifieke landingspagina’s kunnen gerichtere en duidelijkere boodschappen overbrengen.

3. Conversie

Homepage ontwerpen zijn vaak meer gericht op branding en algemene informatie dan op het stimuleren van specifieke acties (zoals aankopen, inschrijvingen, etc.). Een gerichte landingspagina kun je veel beter optimaliseren voor conversies.

4. Inspelen op specifieke doelgroepsegmenten

Het is uitdagender om een homepage te personaliseren voor verschillende bezoekerssegmenten. Specifieke pagina’s kunnen daarentegen gemakkelijker aangepast worden aan de interesses of behoeften van verschillende doelgroepen.

5. Langere laadtijden

Omdat homepages vaak zwaar zijn door multimedia-elementen en grote hoeveelheden content, kunnen ze trager laden, wat nadelig is voor de gebruikerservaring en SEO. Dit zie je vooral bij homepages met video elementen.

6. Duidelijkheid voor je bezoekers

Bezoekers die via zoekmachines of specifieke links komen, zoeken vaak directe antwoorden of oplossingen. Een homepage biedt deze directheid vaak niet.

7. Navigatie

Als de homepage als voornaamste bestemming fungeert, kan dit leiden tot navigatieproblemen, waarbij gebruikers moeite hebben om de informatie of producten te vinden waarnaar ze op zoek zijn.

Zorg dat je een bezoeker direct naar de beste pagina leidt in plaats van naar een algemene homepage.

8. Gemiste kansen voor diepgaande content

Diepgaande blogs, handleidingen, en productpagina’s bieden de kans om autoriteit in je vakgebied te tonen. Als je de focus legt op de homepage, mis je mogelijk deze kansen.

9. Effectiviteit online campagnes

Voor ads- of emailmarketingcampagnes zijn specifieke landingspagina’s veel effectiever dan een algemene homepage, omdat ze aangepast kunnen worden aan de boodschap van de campagne.

10. Afhankelijkheid van één pagina

Door alle focus op de homepage te leggen, riskeer je een kwetsbaarheid als deze pagina om welke reden dan ook faalt of niet beschikbaar is. Diversificatie in belangrijke pagina’s vermindert dit risico.

Effectieve inrichting van je website

Natuurlijk is je homepage het visitekaartje van je bedrijf en zorg je vanuit een homepage met een goede navigatie dat je je bezoeker vanuit je homepage naar de juiste plekken navigeert op je homepage. Met deze blog zeg ik niet dat je homepage niet belangrijk is. Wel is het voor de effectiviteit van je website heel belangrijk om te beseffen dat andere pagina’s van producten en diensten gericht op doelgroepen belangrijker zijn. Het is van essentieel belang om een evenwichtige website structuur te hebben waarbij niet alleen de homepage, maar ook andere specifieke pagina’s worden geoptimaliseerd en gepromoot om zo een breed en diep bereik te creëren.

Ben je tevreden over de effectiviteit van je website?

Twijfel je over de effectiviteit van je website? Laten we dan eens sparren met elkaar of boek een gratis audit. Hierin screen ik je homepage en de belangrijkste pagina’s. De inzichten en aanbevelingen krijg je gepresenteerd in een overzichtelijk rapport van één A4tje dat we met elkaar dornemen.

Gerelateerde blogs

Lees ook gerelateerde blogs:
Als je homepage je voordeur is, waarom is de bel dan verstopt?
Hoe presenteer je je bedrijf op je website (10 tips)


Over Bart';

Over Bart

Bart Betrekt

Bart Bedenkt

Bart Blogt

Bart Bemoeit

Al meer dan 15 jaar voel ik mij als een vis in het water in mijn vakgebied. Ik adem marketing en communicatie in en uit. Van het betrekken van mensen in workshops, het bedenken van doelgerichte campagnes en pragmatische plannen, bloggen tot het gevraagd dan wel ongevraagd bemoeien tegen de dingen waar ik tegen aan loop.

Meer over Bart





Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *