Opgelegde reciprociteit om te groeien op Instagram

Een keer een blog over Instagram. Want veel mensen balen van het ondoorzichtige en steeds veranderende algoritme van Instagram. Maar er zijn nog steeds genoeg manieren om effectief te groeien op Instagram. Een van de meest effectieve manieren om op Instagram engagement te creëren (en dus meer bereik) is reciprociteit oftewel wederkerigheid. Reciprociteit is een van de 7 beïnvloedingsprincipes van Cialdini. Het principe in Jip en Janneke taal: omdat jij iets voor mij doet doe ik iets voor jou. En laat dat nou op social heel goed werken. Like jij mijn post dan betaal ik jou terug met een like op jouw post. Social return in optima forma.

Wederkerigheid is één van de sterkste beïnvloedingsprincipes. We verplichten namelijk onszelf tot de toekomstige vergoeding van gunsten, geschenken, uitnodigingen en dergelijke. Wanneer we dit principe generaliseren, mogen we zeggen dat we oogsten wat we zaaien. Cialdini schrijft het sterke effect van deze regel toe aan het feit dat vrijwel iedereen heeft geleerd ons aan deze regel te houden – als je iets krijgt, doe je iets terug.

Proberen het algoritme te beïnvloeden

Ik noem Cocktailicious ook wel mijn proeftuin op digitaal gebied. Ik heb er veel experimenten mee kunnen doen en inzichten op het gebied van SEO en social mee opgehaald. Nu dus de volgende. Ik was vanuit Cocktailiicous uitgenodigd om deel te nemen aan een Instagram groep met meer dan 100 internationale bartenders. Allemaal mensen die intensief posten en elkaar liken. Doel van de Instagram groep: elkaar helpen en samen groeien op Instagram. So far so good. Goed om eens te proberen. Het werkte als volgt; als je iets had gepost kon je met 3 symbooltjes in de groep aangeven dat je een nieuwe post op Instagram had geplaatst en dan konden andere mensen liken en een comment plaatsen. Bij voorkeur in het Golden Hour. Als je dan niet snel genoeg was met je wederkerigheid dan kon dat wel eens gepaard gaan met geagiteerde opmerkingen. So far social…

De regels van de groep waren als volgt om het algoritme te beïnvloeden:
– je volgt iedereen in de groep
– bij een post van iemand uit de groep like je en plaats je een comment van meer dan 4 woorden (bij voorkeur zo snel mogelijk, golden hour)
– share en save (dit was geen verplichte regel, maar je merkte wel dat het zeer gewaardeerd werd met shout outs)

Inzichten

Welgeteld een week heb ik het volgehouden. Niet omdat het niet werkte, want het werkte wel. Ondanks dat het een dagtaak was om van iedereen alle content te liken en comments van 4 woorden te plaatsen (er zaten een aantal hyperactieve Instagram accounts bij die 2-3 keer in een dag plaatsen). Resultaat van al de likes en reacties was dat je niet alleen zag dat je reacties kreeg uit de groep. Ook van anderen die niet in de groep zitten kreeg je meer reacties en volgers. En dus werkt het. Je posts worden beter vertoond en je krijgt meer volgers op Instagram.

Ja het werkt. Maar deze opgelegde vorm van reciprociteit is niks voor mij. Want je laat je wel heel erg leiden door het algoritme. Ten eerste vond ik de manier van engagen opgelegd en niet kwalitatief. Ik kreeg veel fake reacties van “This cocktail is amazing”. Dat ziet er opvallend niet-authentiek uit en die reacties ben ik ook gaan wissen. Ik vind het prima om te engagen vanuit reciprociteit. Alleen dan wel op basis van authenticiteit en gunnen. Iets wat ik de moeite waard vind like ik en zal ik ook zeker een comment op geven of sharen via een story. Een positieve reactie op iets wat ik niet zo goed vind qua content vind ik lastig.

Wat heb ik ervan geleerd? Als je wilt groeien in bereik en volgers is het goed om actief sociaal te engagen. Dit deed ik al, maar zal ik nog actiever en bewuster doen. Liefst wel op een authentieke manier. 

Paar tips om te groeien op Instagram

Wil je groeien met je bedrijf op Instagram, dan een aantal simpele tips:

1. Denk in visuele content

2. Maak gebruik van fotografie en reels

3. Post met een vaste regelmaat (bijvoorbeeld wekelijks)

4. Houd het persoonlijk

5. Zend niet alleen, maar zorg ook voor engagement met anderen

Meer tips over social media lees je in mijn eerdere blog: Het geheim van social media: engagement – 5 tips


Over Bart';

Over Bart

Bart Betrekt

Bart Bedenkt

Bart Blogt

Bart Bemoeit

Al meer dan 15 jaar voel ik mij als een vis in het water in mijn vakgebied. Ik adem marketing en communicatie in en uit. Van het betrekken van mensen in workshops, het bedenken van doelgerichte campagnes en pragmatische plannen, bloggen tot het gevraagd dan wel ongevraagd bemoeien tegen de dingen waar ik tegen aan loop.

Meer over Bart





Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *