Het geheim van social media: engagement – 5 tips

Waarom krijgt iemand met exact dezelfde post meer likes en reacties op social media dan de ander? Of gekker nog: hoe kan het dat een lelijke foto meer likes krijgt dan een supermooie foto? Goede vragen met allebei hetzelfde antwoord: engagement. Ook wel de sweet spot van social media.

Engagement: wat is dat eigenlijk?

Een bruikbare definitie van engagement die ik heb gevonden is: een situatie waar een persoon zich betrokken bij voelt. Heel simpel gesteld: engageren is het betrekken van je volgers. Ik zie engagement als de mate waarin je verbinding weet te maken met je doelgroep.

Een voorbeeld van content gericht op engagement: we hebben een nieuw product en omdat we benieuwd zijn wat jullie ervan vinden, mogen jullie het product testen. Of: wat vinden jullie van dit nieuwe design. Zou je kiezen voor: A, B of C? Hier mee stimuleer je betrokkenheid en zul je meer reacties krijgen.

1. Wil je snel meer engagement? Zet in op reprociteit

Als je een goede post wilt plaatsen dan denk je na over de kwaliteit van je content (beeld en tekst), hashtags, timing, misschien dat je nog nadenkt hoe je interactie stimuleert want comments doen het goed qua algoritme. Beetje de basics van social media zeg maar. Het geheim van engagement is dat je niet alleen over je eigen post moet nadenken, maar juist ook de connectie aan moet gaan met anderen. Ok, terugvolgen zul je dan denken. Nee, als je echt verbinding wilt maken is het goed om ook af en toe te reageren op posts van volgers waar je mee wilt engagen.

Engagement op social media gaat om reprociteit of wederkerigheid (eerste overtuigingspincipe van Cialdini). Als jij interesse toont in de ander en ergens op reageert, is de kans groter dat hij ook iets met jou heeft. Zorg dus dat je altijd positief reageert op comments en check een aantal keer in de week of volgers waar je iets mee hebt iets gepost hebben waar je een reactie kunt achterlaten. Ja klopt, ik hoor het je denken, dat is best arbeidsintensief.

2. Bedenk waarmee je je doelgroep kunt aanspreken

Toen de sales director van een distributeur van ijsmachines voor ambachtelijke ijsbereiders me vroeg of ik ze wou helpen met hun social media, voelde ik de (commerciële) bui al hangen. Ik zei: ik wil jullie best helpen, maar we gaan geen ijsmachines met specs op social media plaatsen hè. Waarop hij moest lachen en vroeg: Wat dan wel? We bedachten dat we wekelijks inspirerende ambachtelijke ijssmaken die je met de machines kunt maken zouden plaatsen en leuke challenges voor ambachtelijke ijsbereiders. En ja uiteraard maakten we wel verwijzingen naar de ijsmachines en kregen we ook vragen over de ijsmachines.

Vertaal je verkoopdoelstelling niet op-1-op-1 naar je social media strategie, maar begin vanuit je doelgroep. Een doel van social media kan zijn: laten zien wat je kunt maken met onze producten.

3. Doe niet afstandelijk, maak het human

Als mensen je gaan volgen, dan is dit voor een groot deel vanuit persoonlijke interesse. Omdat ze iemand kennen die werkt bij je bedrijf of ze hebben een ervaring met je bedrijf. Houd hier rekening mee als je content gaat maken. Mensen doen het bij deze groep altijd beter dan bijvoorbeeld gelikte brand content of commerciële stockphoto’s. Wil je je product laten zien, doe dit dan vanuit een ervaring van een klant of geef een kijkje achter de schermen waar hard gewerkt wordt aan een nieuw product. Heb je iets te vieren? Zet een team op de foto met taart met een goed verhaal. Wil je iets belangrijks vertellen, interview de CEO en maak er een video van. Het is niet moeilijk, je moet er alleen wat meer moeite voor doen.

De Human factor werkt niet alleen voor Facebook en Instagram, maar ook voor LinkedIn. Als je vindt dat LinkedIn alleen maar zakelijk is, zoek het dan in de combinatie tussen zakelijk en human. Probeer het eens en kijk naar het effect als je het drie keer hebt gedaan.

SOCIAL MEDIA CASE
NIX & NIX (alcoholvrije slijterij) heb ik geholpen met de opzet van hun social media strategie, waarin al de facetten uit deze blog en met name ook influencers een belangrijke impuls hebben gegeven aan het succes op social media. In drie maanden tijd zijn ze van 100 naar 1000 volgers gegaan op Insta. En er wordt volop gereageerd op onze posts en stories!
>> Lees meer over de NIX & NIX case

4. Relevantie verschilt per social media kanaal

Bedenk waarom mensen jouw bedrijf zijn gaan volgen op social media. Op Facebook is dit bijvoorbeeld omdat ze medewerkers bij je bedrijf kennen. Op Instagram misschien wel omdat het young potentials zijn die benieuwd zijn wat voor werkgever je bent. En op LinkedIn misschien wel omdat ze meer willen weten over het gedachtegoed van je bedrijf of met je bedrijf willen samenwerken.

Zet je social media kanalen niet allemaal op dezelfde manier in. Analyseer per kanaal waarom mensen je volgen en stem je content hier op af.

5. Tank inspiratie bij influencers

Natuurlijk kijk je rond op social media als je je afvraagt hoe je het beter kunt doen. Maar stel nou dat je concurrenten ook allemaal klein zijn op social en het niet veel beter dan jij doen. Kijk dan naar de influencers in jouw tak van sport. Zij weten vaak veel beter de sweet spot te vinden op social media dan de meeste bedrijven.

Lijkt het je interessant om te werken met influencers voor je bedrijf? Ga met ze engagen door te reageren op hun posts en stuur ze eens iets op en kijk wat ze ermee doen. Of organiseer een challenge of nodig ze uit voor een event! Kijk daarbij niet alleen naar het aantal volgers, maar vooral naar hun content en de mate waarin ze engagen met hun volgers. Hulp bij nodig? Ik help je er graag bij met mijn ervaring.

Social media audit

Wil je je social media strategie doelgerichter in te zetten? Dan is een social media audit een goede eerste stap. Als je reageert op deze blog met de linkjes naar je social kanalen zal ik je social media screenen en op basis hiervan stel ik een rapport van één A4tje op met daarin de belangrijkste bevindingen en eerste aanbevelingen.


Over Bart';

Over Bart

Bart Betrekt

Bart Bedenkt

Bart Blogt

Bart Bemoeit

Al meer dan 15 jaar voel ik mij als een vis in het water in mijn vakgebied. Ik adem marketing en communicatie in en uit. Van het betrekken van mensen in workshops, het bedenken van doelgerichte campagnes en pragmatische plannen, bloggen tot het gevraagd dan wel ongevraagd bemoeien tegen de dingen waar ik tegen aan loop.

Meer over Bart





Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *