Intern sentiment vs Data driven marketing

In mijn workshops over content strategie is het een veelvoorkomend en soms ook wel beladen discussie onderwerp. Hoe kijken we vanuit onze eigen producten en diensten en proposities naar bepaalde mainstream key words? Immers leuk dat een bepaald zoekwoord veel voorkomt, maar wat hebben we er aan? Om de discussie te voeden begin ik met een voorbeeld (fictief).

>> Stel je biedt een digitaal boekhoud programma aan ZZP’ers. Is het dan slim om je content strategie op zoekwoorden als “boekhouden + excell” of “boekhouder gezocht” of “prijs + boekhouder” te focussen? Bijvoorbeeld met een blog: “De voordelen van boekhoudsoftware tov boekhouden als een excell master” Of een tweede: “Je eigen online boekhouder heet voortaan <merknaam>”. Om maar wat topics te noemen die je misschien wel hele andere resultaten kunnen opleveren dan een mainstream blog over online boekhouden als “10 redenen om te gaan online boekhouden”

Leuk als dat leads oplevert, maar matchen die leads ook met je propositie?

De andere kant van de medaille is dat je wel leads kunt binnen hengelen – maar als vervolgens blijkt dat deze leads niet passen bij je propositie waardoor je een lager scoringspercentage in je sales hebt – is het de vraag wat je er business wise aan het einde van de streep aan hebt. Als dit niet alleen het sentiment is, maar ook uit de scoringratio’s van sales blijkt, kun je dit vanuit je content strategie niet negeren.

Maak het meetbaar in plaats van discussiëren met elkaar

Je kunt er lang en breed over discussiëren, maar zonder meetbare feiten blijf je in sentimenten hangen. Dus ga testen. Gewoon een aantal goede content items ontwikkelen die goed op de zoekwoorden scoren. Paar goede call to actions. Eventueel versterken met SEA. En 6-9 maanden later kijken in Google Analytics wat er gebeurt qua traffic en of je er de juiste mensen mee te pakken krijgt die passen bij je propositie. En last but not least: maak er geen battle van met sales, maar doe het vooral samen.

“Deze blog is geen pleidooi voor data driven marketing. Maar blijf niet in interne sentimenten hangen, zonder te testen.”

>> In de Content Strategie workshops die ik begeleid voor bedrijven ga ik met een team dedicated aan de slag om inzichten te verzamelen om de content strategie beter te laten aansluiten op de gewenste doelen. Denk hierbij aan meer thoughtleadership, traffic naar je site, genereren van leads, een betere zichtbaarheid en naamsbekendheid bij je doelgroep.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is IMG_1873-1024x768.jpg

Waarom je een Content Strategie nodig hebt?

Bedrijven met succesvolle content hebben een content strategie geformuleerd met heldere doelen. Ieder content item moet bijdragen aan de content (en sales!) doelen die je gesteld hebt. Draagt het niet bij aan je geformuleerde content doelen, maak het dan beter of steek je energie ergens anders in.

Hoe ga jij om met interne sentimenten?

Met deze blog wil ik de discussie aangaan hoe je met interne sentimenten om kunt gaan vanuit data. Als ondernemer, vanuit sales of juist als digital marketing specialist. Heb je deze blog gelezen en heb je hier een mening over? Reageer dan even door een reactie te plaatsen op deze blog. Ben benieuwd!


Over Bart';

Over Bart

Bart Betrekt

Bart Bedenkt

Bart Blogt

Bart Bemoeit

Al meer dan 15 jaar voel ik mij als een vis in het water in mijn vakgebied. Ik adem marketing en communicatie in en uit. Van het betrekken van mensen in workshops, het bedenken van doelgerichte campagnes en pragmatische plannen, bloggen tot het gevraagd dan wel ongevraagd bemoeien tegen de dingen waar ik tegen aan loop.

Meer over Bart





Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *