Metrics: hoe zie je of je “goed bezig bent” met je content strategie?

Ja natuurlijk kijk je geregeld naar je traffic en je conversies in Google Analytics. Altijd fijn als deze een stijgende lijn vertonen. Maar deze metrics zijn niet zaligmakend en kunnen (zeker B2B) een verkeerd beeld van de situatie geven. Bijvoorbeeld als blijkt dat er vooral studenten of concurrenten je site bezoeken in plaats van potentiële klanten. En een conversie is leuk, maar is met name interessant als het ook een echt persoon blijkt te zijn en niet iemand die even iets download en vervolgens niet meer thuis geeft. We kennen ze allemaal wel, de dode mussen. Ziet er best leuk uit in Analytics, maar je schiet er niks mee op. Dus staar je niet blind op de toename in je traffic of ongekwalificeerde leads.

Kwalitatieve metrics voor B2B content

Ondernemers en marketeers die ik spreek in de content strategie workshops die ik begeleid willen allemaal meer leads en meer traffic. Dit laatste wordt vaak genuanceerd naar traffic van de juiste bezoekers. En als je strategie eenmaal geïmplementeerd is, wil je natuurlijk weten hoe je content presteert. Dan kijk je als eerste naar je leads en je traffic. Maar dit geeft maar een beperkt inzicht, zeker als je content nog weinig of geen leads oplevert. Waar kijk je dan nog meer naar?

In deze blog een aantal handige metrics om pre-lead signalen op te vangen.

Terugkerende bezoekers

Signaal 1 van een goedlopende B2B site is dat het veel terugkerende heeft. Een geïnteresseerde B2B persona zal een aantal keer terug naar je site komen als hij jou in overweging neemt. Dus richt je op terugkerende bezoekers via je nieuwsbrieven, social media en bijvoorbeeld via retargetting.

Customer journey: Gemiddeld gaat een buyer persona na 7 contactmomenten over tot een actie. Dus probeer niet te snel je slag te slaan en in eerste instantie je bezoekers terug te laten keren naar je belangrijkste pagina’s.

Time on site en gemiddeld aantal pagina’s

Iemand die geïnteresseerd is bekijkt vaak meerdere pagina’s en zit minimaal 2 min op je site. Zorg dus dat je geen doodlopende content hebt en link door naar andere waardevolle (relevante) content.

Richt je qua gemiddelde op 3 min tijd op je site en 3-5 page visits per bezoeker.

Lees ook: Waarom je beter moet nadenken over je call to action

Bronnen: waar komen je bezoekers vandaan?

Ook de sources van waaruit je bezoekers je site binnen komen kunnen interessante inzichten opleveren. De stroom die via LinkedIn binnenkomt kan zo maar veel interessanter dan bezoekers die via Google ads op je site terecht komen. Hetzelfde geldt voor referral sites. Check op sources hoeveel tijd ze op je site spenderen en welke pagina’s ze bekijken en vergelijk dit met elkaar. Weet je meteen wat je eraan hebt om een blog of advertentie op een bepaalde site te plaatsen.

Vergelijk altijd de ROI van je sources. Zie je dat je bijvoorbeeld veel verkeer krijgt vanuit Google Ads of social advertising, maar zijn dit vergeleken met organische bezoekers minder waardevolle bezoekers? Stel hier dan je tactiek op bij.

What else?

En dan zijn er natuurlijk nog de bekende engagement signalen die je zeker ook in de gaten moet houden. Denk aan inschrijvingen op je nieuwsbrief. Nieuwe volgers van je LinkedIn pagina en volgers die met regelmaat liken of reageren op je LinkedIn pagina. Hou ze in de gaten 😉

Vraag ook geregeld aan je sales collega’s of prospects goed weten wat het bedrijf doet. Dit is een belangrijke spin off van je content strategie.

Lees ook: Vertellen wat je doet – 5 tips voor je content strategie

Conversieverhogende tactiek: stel soft conversies in

Wat kun je nou met deze inzichten als je nog niet de gewenste conversies krijgt? Vertaal het naar je Google Analytics en pas je instellingen voor je conversies erop aan. Neem als conversie bijvoorbeeld: een bezoeker die 3x een pagina bekeken heeft. Een bezoeker die 5 minuten op je site heeft gezeten. Of een bezoeker die een contactpagina bezoekt. Extra voordeel van deze tactiek is dat als je Google Ads inzet, het algoritme van Google ziet dat het werkt en past zich hierop aan waardoor je ook een stijging gaat zien in deze “soft” conversies. En daarna zullen de harde conversies ook volgen! Heb je hier vragen over? Of wil je een keer sparren over de effectiviteit van je content strategie. Stuur me gerust een email.

Reageren

Met mijn blogs wil ik ervaringen en kennis delen. Reageer gerust of stel een vraag via de comments. Heb je iets aan deze blog gehad, laat dan even een like achter.


Over Bart';

Over Bart

Bart Betrekt

Bart Bedenkt

Bart Blogt

Bart Bemoeit

Al meer dan 15 jaar voel ik mij als een vis in het water in mijn vakgebied. Ik adem marketing en communicatie in en uit. Van het betrekken van mensen in workshops, het bedenken van doelgerichte campagnes en pragmatische plannen, bloggen tot het gevraagd dan wel ongevraagd bemoeien tegen de dingen waar ik tegen aan loop.

Meer over Bart





Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *