Hoe bereken je de klantwaarde van een droomklant?

Als ik het heb over het begrip “droomklanten” is één van de meestgestelde vragen op basis van welke factoren je de waarde van een droomklant bepaalt. Vaak wordt er naar de financiële waarde gekeken. Maar naast de potentiële financiële waarde zijn er nog meer factoren die ik relevant vind. De ambassadeurs- of netwerkwaarde en de know how of ontwikkelingswaarde kunnen […]

28 september 2020 Lees meer

Merknamen: is de merknaam Nouryon wel zo handig gekozen?

In de marketing lessen die ik geef vind ik het belangrijk om ik geregeld een case uit te actualiteit te belichten. In mijn afgelopen les behandelde ik merknamen en wat er allemaal bij komt kijken als je een nieuwe merknaam gaat bedenken. Maar wat doe je als je een gevestigde naam moet inwisselen voor een nieuwe naam? […]

10 oktober 2018 Lees meer

Klantbeleving gaat verder dan klanttevredenheid

Waarom zou je aan klantbeleving doen als je een klanttevredenheidscijfer hebt dat boven de 8 ligt? Met deze vraag begon ik mijn sessie anderhalve week geleden voor 50 paramedici over klantbeleving. In deze blog licht ik de verschillen uit tussen klantbeleving en klanttevredenheid en waarom je als organisatie beter kunt focussen op klantbeleving. Althans als […]

1 oktober 2018 Lees meer

Waarom ik Kotler weer aan het lezen ben?

Sinds ik ben afgestudeerd (2001) is marketing natuurlijk enorm veranderd door de digitalisering. Toch blijkt Kotler (hij schreef zijn boek nog vóór de tijd dat mensen SEO als CEO uitspraken) nog steeds verplichte marketingkost op de opleidingen. Ik weet nog goed dat ik het als student vooral een dikke en nogal droge pil vond om […]

30 augustus 2018 Lees meer

Inzetten voor goed doel: Speelcadeau

Ieder jaar heb ik het rond de zomermaanden wat minder druk. En dus heb ik begin dit jaar bedacht dat ik me in deze periode graag wil inzetten voor een goed doel. Dus toen de omroep van Dit is Licht vanuit hun samenwerking met Samen voor Eindhoven voor pro bono marketing advies voor Speelcadeau voorbij kwam […]

21 juni 2018 Lees meer

“Wat is hybride marketing?”

Hybride marketing is een term die ik zelf bedacht heb (don’t sue me als ik niet de enige blijk te zijn) en waar ik veel positieve reacties op krijg. Sinds ik de term Hybride Marketing actief voer is de vraag “Wat is hybride marketing?” met stip de meest gestelde vraag die ik krijg. En dat is precies de […]

1 mei 2018 Lees meer

Van obligate missie naar betekenisvolle positionering

Ter voorbereiding op de strategie workshops die ik geef lees ik veel ondernemersplannen. Eens in de zoveel tijd kom ik mission statements tegen met een hoog gehalte aan generieke containerbegrippen en obligaat managementjargon. Terwijl een missie juist moet inspireren en als het even kan op een betekenisvolle manier richting moet geven. Een missie moet het papier ontstijgen. […]

15 maart 2018 Lees meer

10 tips hoe je de klantervaring in de klantreis optimaliseert

In de klantreis kan van alles mis gaan. Van kleine dingen zoals te lang moeten wachten tot je iemand aan de telefoon krijgt, remarketing van dat paar schoenen dat je al gekocht hebt, een te lange laadtijd van de site, een helpdesk medewerker die niet begaan is met jouw probleem of gewoon met het verkeerde […]

8 februari 2018 Lees meer

Hokjes denken

Chocquerend. Stigmatiserend. Discriminatie. Etnische profilering. Stereothyperend. De Zwarte Pieten discussie is nog maar net gaan liggen of er brak bijna een Zwarte Pieten discussie 2.0 uit in ons kikkerlandje. Dit keer was de aanleiding de klantprofielen die Albert Heijn sinds een jaar of twee gebruikt voor het trainen van haar medewerkers. In Nederland hebben we een hekel aan […]

23 januari 2018 Lees meer

Waarom een externe meer voor elkaar krijgt

Het spreekwoord “De beste stuurlui staan aan wal” heeft een negatieve connotatie en wordt in de praktijk kritisch gebruikt om aan te geven wat de toegevoegde waarde is van externe consultants. En dan vooral het gemak waarmee ze dure adviezen denken te kunnen geven staand aan die spreekwoordelijke wal. Ik ervaar dat er juist een kern […]

2 januari 2018 Lees meer

Is jouw product marktklaar?

In een ideale wereld lopen productontwikkeling en marktontwikkeling gelijk met elkaar op. In de praktijk wordt vaak eerst een product ontwikkeld en pas daarna gekeken naar de propositie naar de markt. Een gemiste kans waar ze bij Philips nog een pijnlijk woordje over mee kunnen praten. In deze blog 5 gemiste kansen.  1. Behoefte van de markt […]

30 oktober 2017 Lees meer

Doe eens gek, betrek een Millennial bij een strategiesessie

In de strategiesessies die ik begeleid werk ik vaak met ervaren medewerkers die al een aantal jaren werken bij hun werkgever. Twee keer heb ik met jongeren een sessie begeleid en dat is totaal anders. Hun houding vind ik een verademing. Zo mocht ik een social media workshop begeleiden over de sociale media strategie voor een sportorganisatie […]

2 oktober 2017 Lees meer